Microsoft vil nå AT&Ts kabel-TV kunder

Microsoft vil bruke inntil fem milliarder dollar på å kjøpe en aksjepost i AT&T - noe som vil tilsvarer opptil tre prosent av selskapet. Dette er en del av et forlik mellom selskapene som vil sikre AT&T kontrollen over USAs tredje største kabel-TV selskap, MediaOne for 62,5 milliarder dollar.

USAs største teleselskap, AT&T får overta MediaOne uten ytterligere konkurranse fra det delvis Microsoft-eide kabel-selskapet Comcast, som var først ute med et bud på MediaOne på 52,53 milliarder dollar. Prisen for at den velbemidlede Comcast-eier Microsoft ikke skal toppe AT&Ts bud er imidlertid at AT&T selger andre deler av sin kabel-TV virksomhet for 9,2 milliarder dollar til Comcast og at Microsoft kjøper en aksjepost i AT&T, skriver The New York Times.

De delene av sin virksomhet som AT&T skal selge til Comcast som følge av avtalen representerer vel 750.000 kunder for hele 3,5 milliarder dollar (40.000 kroner per kunde), samt en opsjon over tre år på ytterligere 1,25 millioner kunder for 5,7 milliarder dollar (35.000 kroner per kunde). Comcast vil betale for kundene i form av aksjer.

Om dette skulle skje sikrer Microsoft seg mulighetene til at AT&Ts 26 millioner kabel-TV bokser skal benytte selskapets operativsystem Windows CE - i en allianse som vil være en av den amerikanske IT-bransjens mest dominerende og utfordrende.

For om Microsofts Bill Gates og AT&Ts C. Michael Armstrong finner hverandre i en slik allianse vil dette neppe gå upåaktet hen verken i det amerikanske justisdepartementet som forvalter den amerikanske konkurranselovgivningen, eller hos de amerikanske tele- og kringkastingsmyndighetene (Federal Communications Commission - FCC).

AT&T vil være en klar vinner med Microsoft på eiersiden, noe som også forplikter AT&T overfor Microsoft. Selskapet slipper å betale mer for MediaOne, og styrker båndene med Comcast - der Microsoft er en av de viktige eierne om enn bare med en eierandel på 11 % - som blant annet skal selge AT&Ts teletjenester i sitt nett.

I selskapets fremtidsstrategi inngår kabel-TV infrastruktur som en avgjørende del, for å kunne omgå de lokale telefoniselskapenes "de facto" monopol over lokaltelefoni-nettene, med tanke på å kunne tilby alle typer telefoni og høyhastighets teletjenester. Dette er også forklaringen på den høye prisingen av kabel-TV kundene.

Bytteforholdene mellom selskapene er konstruert slik at dette skal bli mest mulig spiselig for myndighetene når de eventuelt velger å gå gjennom transaksjonene, blant annet ved å unngå overlapping mellom selskapene i så mange markeder som mulig.

AT&Ts toppsjef C. Michael Armstrong sa på en internasjonal telefonpressekonferanse onsdag at AT&T etter dette vil ha nok med kabel-selskap, og erkjente at godkjennelsen fra myndighetene nok ville ta sin tid. Selskapet har etter sitt oppkjøpsraid i kabel-TV segmentet vel 25 % av det amerikanske markedet eller rundt 25 millioner hjem, og Armstrong mener selskapet i løpet av fem år skal ha solgt tjenester som lokaltelefoni, Internett-aksess og kabel-TV til vel 30 % av kundene.

For ytterligere å øke dekningsområdet satser AT&T på samarbeid med andre aktører. MediaOne eier blant annet 25 % av Time Warner sitt kabelnett som AT&T allerede kan benytte.

Til toppen