Microsoft vil presse prisene på sikkerhet

Snart kommer Microsoft med sin sikkerhetsløsning. Prisene vil presse resten av bransjen, spår Gartner.

Snart, trolig før jul, skal Microsoft lansere sine nye sikkerhetspakker. Dette har tatt tid - Microsoft kjøpte den rumenske antivirus-leverandøren GeCAD sommeren for to år siden og har siden kjøpt antivirus-selskapet Sybari og antispionprogram-aktøren Giant.

Det følger dessuten med en gratis brannvegg i Windows.

Steve Ballmer offentliggjorde deler av strategien til Microsoft 6. oktober. Han fortalte at Microsoft skal selge et samlet sikkerhetspakke som skal kunne administreres samlet.

I en ny analyse spår Gartner et priskrakk i sikkerhetsbransjen når Microsoft lanserer, noe som vil påvirke blant annet norske Norman.

For Gartner påpeker at Microsoft kommer sent til markedet. Gartner spår en pris på 15 dollar - 100 kroner - per maskin per år. Microsoft har også andre grunner til å sette en lav pris. Selskapet sliter "bare Windows", mens konkurrentene støtter andre plattformer. I tillegg vil selskapet trolig møte kritikk - kundene vil påpeke at Windows burde ha vært sikkert og nå selger Microsoft medisinen som burde ha fulgt med.

Microsoft er dessuten en nykommer, mens konkurrentene har ofte 10-15 års erfaring. Dette gjør det vanskelig å ta vanlig pris for Microsoft, påpeker Gartner.

Gartner påpeker dog ikke Microsoft er kjent for å komme sent inn i nye markeder og bruke priskutt for å skaffe seg markedsandeler.

Analyseselskapet råder sine kunder til ikke å inngå langsiktige kontrakter på PC-sikkerhet, for prisene vil falle minst ti prosent i året etter Microsofts inntreden.

Til toppen