Microsoft vil se hvor brukere befinner seg

Microsoft har laget et nytt annonsesystem som skal kunne se hvor brukere oppholder seg.

Googles salg av såkalte søkeannonser har gjort selskapet til det mest omtalte aktøren i IKT-bransjen for tiden. Aksjekursen stiger til stadig nye høyder og Microsoft har utnevnt Google til sin viktigste konkurrent.

Google og Microsoft slåss på mange fronter, noen av dem symbolske og andre økonomisk viktige. Nå trapper Microsoft opp mot nettopp Google kjerneområde - salg av såkalte søkeannonser. Microsoft skal ta over sitt eget annonsesalg.

Dette er annonser man kjøper per søkeord/utrykk, for eksempel "ekstern harddisk". Når brukere søker på dette ordet, kommer annonsen opp på høyre side og over de vanlige søketreffene (her merket "sponsored sites").

Microsofts ble tatt på sengen av Google og lanserte først sin egen søkemotor for et år siden. Før dette var den drevet av Inktomi, men dette selskapet ble kjøpt av Yahoo, en annen av Microsofts hovedkonkurrenter.

En annen ekstern aktør solgt annonsene for Microsoft, men Overture ble også kjøpt av Yahoo. Først nå sier Microsoft at de skal ta over annonsesalget selv og øke trykket.

Selskapet har laget et nytt system for å selge og servere søkeannonser. Dette systemet skal tas i bruk i juni, offentliggjorde Microsoft i går.

Microsoft hevder de skal kunne sortere hvor brukere befinner seg geografisk, og dermed kunne servere mer relevante annonser, skriver AP. Søker man på en vare, skal dette potensielt kunne servere annonser for den nærmeste butikk.

Men hvor presist dette blir, sier ikke Microsoft noe om. Et oppslag av IP-adressen vil i mange tilfeller bare lede til en Internett-leverandør og ikke si noe om geografisk plassering. Ikke en gang alle bedrifter som har nettsteder vil man kunne spore søkene til. Men å se hvilket land brukeren kommer fra er enkelt.

adCenter-systemet til Microsoft skal også brukes til å selge annonser på Office Live, MSN og andre Microsoft-tjenester.

Til toppen