Microsoft vil ta konsulentjobben selv

Microsoft Norges konsulentdirektør Anne Foss Abrahamsen er på hodejakt.

Microsoft Norges konsulentvirksomhet (Microsoft Consulting Services, eller MCS) som i dag teller i overkant av 50 personer, har vært ganske usynlig ute i markedet. Det meste av oppdragene har gått gjennom partnere.

Partnersamarbeidet har vært en bevisst strategi hos MCS. Avanade, Bekk, Capgemini, Crayon, inMeta, Objectware og Steria er blant dem som omsetter langt mer enn Microsoft selv. Slik er det ikke bare i Norge. Microsofts samlede globale årsomsetning av konsulenttjenester er 2,4 milliarder, 4,7 prosent av den totale omsetningen på 51 milliarder dollar.

– Vi har bare en liten andel fra konsulenttjenester målt i forhold til våre store konkurrenter som IBM og Oracle, forteller konsulentdirektør Anne Foss Abrahamsen i MCS Norge til digi.no.

Men nå vil Microsoft har sterkere grep om egne kunder, og søker i en helsides annonse i Aftenposten etter 10 dyktige konsulenter.

MCS har hatt en sterk vekst det siste året på over 50 prosent. På de fire årene Foss Abrahamsen har vært ansatt har omsetningen blitt doblet.

Hun understreker at dette på ingen måte skal konkurrere med partnere, men heller være et ledd i å få flere oppdrag og bruke partnere som underleverandører til oppdrag.

Foss Abrahamsen har ansvaret for både konsulentene (Microsoft Consulting Services) og support (Premier Support – supportavtaler for våre større kunder). På konsulentsiden forventer Microsoft en omsetning på rundt 75 millioner kroner og fra tjenester rundt 115 millioner.

Grunnen til veksten mener Foss Abrahamsen skyldes blant annet Sharepoint Server som driver flere store prosjekter. Bare hos StatoilHydro bidrar MCS nå med å få opp en Internett-løsning basert på Microsofts Sharepoint. I tillegg skjer implementering av Windows Vista med planlegging og utrulling av Office 2007 til flere store aktører.

Microsoft ser også et økende behov innen beslutningsstøtte (også kalt «Business Intelligence» eller «BI»), og vil bygge opp en liten avdeling.

MCS erfarer at CRM-produktet i større grad brukes i store bedrifter og ser et behov for gode infrastruktur konsulenter for å støtte partnere i de større prosjektene. Med Project Oslo forventer også Microsoft et økt behov for løsninger innen tjenesteorientert arkitektur (SOA).

Men i likhet med de andre IT-gigantene vil MCS største utfordring blir å finne de riktige hodene. Utfordringen er også at selskapet ofte jobber med ny teknologi veldig tidlig, slik at det ikke er så mange andre som har den erfaringen MCS og kunder krever, mener Foss Abrahamsen.

– Dessverre er det slik at en del av våre produkter ikke har like lang historikk som konkurrerende produkter, og det gjør at det er en mindre gruppe med virkelig tunge arkitekter på vår plattform. Men vi ser at vi kan lykkes med å «konvertere» dyktige arkitekter fra konkurrerende teknologi – bare de er lekne nok til å ta utfordringen, framholde hun.

MCS vil også ta i bruk internasjonale ressurser fra selskapet i resten av verden. De siste årene har Foss Abrahamsen hentet inn konsulenter fra Sverige, Danmark, Finland, Italia, Polen og Irland.

Til toppen