Microsoft vil tilby CRM som «Live»-tjeneste

Innen ett år vil Microsoft tilby CRM på abonnement for småbedrifter i Nord-Amerika.

På en global samling av partnere i Boston, kunngjorde Microsoft i går at de vil tilby en abonnementsordning for verktøy for kundehåndtering, døpt Microsoft Dynamics CRM Live.

Tjenesten vil lanseres i løpet av andre kvartal 2007, og vil i første omgang være begrenset til småbedrifter i Nord-Amerika.

Hittil har Microsoft tilbudt to utgaver av sin CRM-løsning: I tillegg til vanlig pakke med lokal installasjon, finnes det en løsning som lar partnere tilby Microsoft CRM til sine kunder på abonnement. CRM Live innebærer at bedrifter som ønsker å kjøre Microsofts kundehåndtering uten å installere den i sitt eget datasystem, nå kan velge mellom to typer abonnement: Fra en Microsoft-partner, eller fra Microsoft selv.

De tre CRM-løsningene bygger på samme kodebase, slik at det skal være enkelt for kunden å bytte mellom de ulike ordningene. Begrensningen av CRM Live til småbedrifter er markedsmotivert: Teknologiske sett er det ingen begrensning i antall brukere, presiserer Microsoft.

CRM Live blir den tredje store bedriftstjenesten i Microsoft Live, etter Windows Live og Office Live. Microsoft skal håndtere CRM Live gjennom de samme datasentralene som i dag styrer Windows Live. Microsoft lovet partnerne at om kundene deres velger CRM Live, vil de ha de samme mulighetene til å kjøre partnernes tilrettelegginger og skreddersøm som med de andre utgavene av Microsoft CRM.

Prisnivået er ikke kjent, men Microsoft lover at det vil være konkurransedyktig i forhold til tilsvarende løsninger på markedet.

    Les også:

Til toppen