Microsoft 'walker' ut

Byguiden Sidewalk er sannsynligvis på vei ut av Microsoft. Kjøperen skal være Ticketmaster Online CitySearch, som er den største konkurrenten på dette markedet.

Selv om representanter fra både Microsoft Corp. og TicketMaster Online CitySearch ikke ønsket å kommentere oppkjøpet overfor Wall Street Journal, er det ventet at avtalen blir offentliggjort denne uken, muligens i dag.


Salget blir ifølge Wall Street Journal regnet som ledd i en fokuserings-strategi hvor Microsoft snevrer inn sine investeringer på Internett. Avtalen vil sannsynligvis inneholde retten til navnet, kunst- og underholdningsinnhold samt retten til å ansette de rundt 90 redaktørene og skribenter i ti byer. Teknisk personell eller ansatte innen salg vil ikke være en del av avtalen.

Microsoft har fokusert Sidewalk-konseptet mot lokale, interaktive "Gule Sider" og en kjøpeguide for å øke elektronisk handel. Denne delen av Sidewalk vil nå trolig bli integrert i Microsofts MSN-portal. I avtalen vil Microsoft kunne markedsføre programvare mot de tusenvis av små bedrifter på CitySearch-systemet.

Sidewalk ble etablert i 1997, og analytikere regner med at Microsoft har brukt om lag 200 millioner dollar, eller omlag 1,6 milliarder kroner, på utvikling av byguidene.

Siden oppstarten i 1996 har CitySearch utviklet byguider i hele 33 byer - alle inneholdende lokal informasjon, prategrupper og e-handelsløsninger. Barry Diller kontrollerer selskapet etter at hans TicketMaster kjøpte seg inn i fjor. I årets første kvartal tapte selskapet 17,7 millioner dollar, eller 140.9 millioner kroner. Resultatet for andre kvartal skal offentliggjøres denne uken.

Til sammen vil et sammenslått selskap være representert i 77 byer, og ha omlag syv millioner unike månedlige brukere. I dag er trafikken på CitySearch' sider på 4,7 millioner unike brukere.

Til toppen