Stephen Elop røper at Microsoft nå er klare for å masseprodusere PPI-skjermene. (Foto: Microsoft)

Microsofts digre PPI-skjermer på vei

Klar for masse­produksjon, sier Stephen Elop.

Microsoft kjøpte i 2012 det innovative teknologiselskapet Perceptive Pixel (PPI), en leverandør av kjempestore berøringsskjermer som måler opptil 82 tommer.

I de over to årene som har gått siden oppkjøpet har Microsoft røpet forsvinnende lite om planene videre, men det har vært kjent at selskapet har jobbet for å gjøre produktet mye rimeligere. En PPI-skjerm har kostet så mye som 80.000 dollar – tilsvarende en halv million kroner.

Prisene har siden falt en god del, slik man opplever også med tv-paneler over tid. 55-tommeren koster for tiden 7.500 dollar, men skjermene ligger an til å bli billigere.

Nå er det nemlig duket for masseproduksjon av disse skjermene.

Det fortalte Microsoft-direktør Stephen Elop under en partnerkonferanse i Australia denne uken, ifølge ZDnet.

Jefferson Han demonstrerer PPI-skjermen under TED-konferansen i 2006, nesten ett år før Apple lanserte iPhone.
Jefferson Han demonstrerer PPI-skjermen under TED-konferansen i 2006, nesten ett år før Apple lanserte iPhone. Bilde: advencap/flickr/creative commons

Elop skal ikke ha gitt nærmere detaljer, verken om pris eller hva slags modeller som er aktuelle. Skjermene er nå utstyrt med Microsoft-logo kan vi se av det lille som finnes på selskapets egne nettsider om dette produktet.

Der er det også ramset opp to ulike størrelser, en på 82 tommer og en 55-tommer. Tidligere har PPI også solgt en mindre berøringsskjerm som målte 27 tommer, men den er siden tatt ut av produksjon.

Brukt av CNN

Konseptet med en storskjerm som støtter mange samtidige berøringspunkter ble demonstrert av PPI-gründer Jefferson Han allerede i 2006 på TED-konferansen til stor begeistring fra publikum. Han fikk øyeblikkelig status som helt og pioner innen feltet. Deler av presentasjonen er lagt ut som en video på Youtube.

De første produktene ble levert året etter, og skjermene ble kjent for et større publikum da CNN brukte dem for å dekke det amerikanske presidentvalget i 2008.

    Les også:

Til toppen