Microsofts får nye partnere i stua

Microsoft har fått med seg flere konkurrenter og parterne i sin satsning på stue-PCer.

Microsofts styreformann Bill Gates holdt i går kveld selskapets hovedinnlegg på den store amerikanske messen for forbrukerelektronikk Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Han fortalte om en rekke nye partnere som har tegnet seg for å levere underholdning og annet målrettet innhold til Microsofts stue-PC, det vil si multimedie-PC-er utstyrt med Media Center-utgaven av Windows XP.

Nye innholdspartnere som Gates nevnte i sin tale er blant andre MTV, TiVo, Yahoo, Discovery Channel og Fox Sports.

I tillegg sier Gates i et eksklusivt intervju med Wall Street Journal at Microsoft og Sony diskutere en bredt anlagt allianse innen digitalt innhold og rettighetsstyring, vesentlig rettet mot Apple. Gates viste til at Panasonic har sagt de vil endre sine minnebrikker av typen SD slik at de også håndterer Microsoft-formater. Partnerskap innen både innhold og forbrukerelektronikk er en vesentlig del av Microsofts strategi på disse feltene, understreket Gates.

Avtalen mellom Microsoft og MTV går ut på at de skal lages en online musikktjeneste som man kan abonnere på gjennom et digitalt musikksenter opprettet av Microsoft. I tillegg vil MTV gjøre innhold direkte tilgjengelig for brukere av Media Center-PC-er.

Avtalen med TiVo går ut på å gjøre tv-programmer tilgjengelige for nedlasting til bærbare og mobile apparater som kjører en kommende mobil versjon av Media Center.

Yahoo vil skreddersy eksisterende og nye tjenester til Media Center-PC-er, både nyheter, finansinformasjon og underholdning. Brukere vil for eksempel kunne bruke en fjernkontroll i stua til å få fram skreddersydd aksjeinformasjon på tv-en. Dette opplegget skal utvides til å omfatte nettleie av film.

Discovery Channel og Fox Sports vil levere tilsvarende tjenester.

Om et mulig partnerskap med Sony, sier Gates at han ikke vil gå inn i detaljer, men at både Microsoft og Sony vil tjene på å samarbeide innen det han kaller «infrastruktur for digital musikk». Et utgangspunkt for dette er begge selskapenes forhold til Intertrust Technologies som leverer systemer for opphavsrettsvern når digitalt innhold distribueres over Internett. Sony er medeier i Intertrust, og Microsoft lisensierte Intertrusts teknologi i april i fjor i forbindelse med et patentforlik som kostet Microsoft 440 millioner dollar (se artikkelen Microsoft kjøper seg ut av konflikt). Sony har ikke villet kommentere utspillet til Gates, men har gitt generelle signaler i det siste om at man er mindre tilbøyelig enn tidligere til å stå last og bram med egen proprietær teknologi.

    Les også:

Til toppen