Microsofts to Kin-modeller.

Microsofts Kin fikk bare 48 dager

Totalt mislykket mobilsatsing.

Etter å ha brukt to år på å utvikle de to første smartmobilene i Kin-familien, legger Microsoft nå ned hele prosjektet, bare 48 dager etter at mobilene kom på markedet. Årsaken skal være katastrofalt dårlig salg.

Kin-mobilene er relativt enkle enheter som først og fremst var rettet mot barn og unge. De ble markedsført som mobiler med spesiell støtte for deling og sosiale nettverkstjenester.

Kin-modellene ble kun solgt gjennom mobiloperatøren Verizon Wireless i USA, men skulle etter hvert også komme i salg andre steder.

– Vi har bestemt oss for å fokusere eksklusivt på Windows Phone 7, og vi vil ikke levere Kin i Europa denne høsten, som planlagt, opplyses det i en melding fra Microsoft til News.com.

– I tillegg integrerer vi nå vårt Kin-team med Windows Phone 7-teamet og tar i bruk verdifulle ideer og teknologier fra Kin i framtidige Windows Phone-utgivelser. Vi vil fortsette samarbeidet med Verizon i USA for å selge de eksisterende Kin-mobilene, heter det videre i meldingen.

Microsofts to Kin-modeller.
Microsofts to Kin-modeller.

Kin-mobilene skal ha blitt kritisert for å mangle en del vanlig funksjonalitet, slik som kalender, samtidig som at månedprisen var like høy som for blant annet iPhone.

Ifølge New York Times har Verizon i løpet av salgsperioden redusert utsalgsprisen for den dyreste modellen fra 200 til 50 dollar, mens den enklere modellen nå koster 30 dollar, mot 150 dollar tidligere.

Ingen av selskapene har villet oppgi hvor mange Kin-mobiler som har blitt solgt til nå, men en anonym kilde sier til News.com at det dreier seg om mellom tusen og ti tusen enheter.

Microsoft startet utviklingen av Kin-mobilene etter at selskapet kjøpte Sidekick-leverandøren Danger i 2008.

    Les også:

Til toppen