Microsofts nyeste CRM skal skalere skikkelig

Versjon 4.0 av Microsoft Dynamics CRM er klar til nedlasting for kunder og partnere.

Microsoft kunngjorde i går at deres nye verktøy for kunderelasjoner, Dynamics CRM 4.0, er gått i produksjon, og vil gjøres tilgjengelig for nedlasting i løpet av denne uken. Dynamics CRM 4.0 er tidligere kjent under kodenavnet «Titan». Dynamics er betegnelsen på Microsofts familie av forretningssystemer.

Dynamics CRM 4.0 er skal kunne brukes på to måter: Kunder kan enten installere den selv, eller få den gjennom en abonnementsordning fra en av Microsofts partnere. I løpet av 2008 vil Microsoft selv tilby CRM 4.0 på abonnement gjennom en «Live»-tjeneste. Dette tilbudet gjelder per i dag utelukkende spesielt utvalgte kunder, og vil dessuten inntil videre være begrenset til USA og Canada.

Kodegrunnlaget for begge versjonene er identisk, slik at all tilrettelegging mot egne tjenester vil bevares om man bestemmer seg for å bytte mellom abonnementsordning og egen installasjon.

Et sentralt argument for CRM 4.0 er skalerbarhet: Det gjelder både for partnere, som heretter vil kunne huse flere kunder per server, og for direktebrukere.

Verktøyet vil gjøres tilgjengelig på 25 språk, og har gjennomgripende støtte for mange samtidige valutaer.

Blant øvrige nyheter er mer avansert beslutningsstøtte – «business intelligence» – blant annet i visning av data og i rapportering, samt automatisering av forretningsprosesser basert på Windows Workflow Foundation og integrering mot Office Communications Server 2007. Det siste skal blant annet gi tilgang til indikatorer for «tilstedeværelse»: Man skal altså kunne se hvorvidt en kontakt er tilgjengelig eller ikke, og hvordan vedkommende kan kontaktes.

Produksjonsutgaven bygger på erfaringer hos 600 partnere verden rundt, og over hundre direktebrukere, heter det.

Til toppen