Microsofts skal overta annonsesalg selv

Microsoft har fått opp farten på annonsesalget på MSN og nå skal selskapet ta over salget selv.

Microsoft lanserte sin egen søkemotor i begynnelsen av 2005, men først nå får de på plass sitt eget annonse-kjøpesystem. Microsoft adCenter tas i bruk i Frankrike, England og USA først. Norske kunders som vil kjøpe søkeord på MSN.no må inntil videre bruke Overture-løsningen hvis de skal kjøpe søkestikkord, forteller Benedikte Løvdal, MSN-sjef i Norge, til digi.no.

Kjøper man ord på en søkemotor, vil de kunder som søker på ditt stikkord få vist din annonse. En dekkbutikk kan for eksempel kjøpe stikkordet "sommerdekk", og vil bli vist blant de 3 betalte søkeresultatene på toppen av siden eller på høyre side av søketreffene. Dette er akkurat slik Google gjør det.

Dette er bare søkeord-annonser Google har blitt så store på - Google har ikke vanlige annonser.

Microsoft Norge har en raskt voksende avdeling som selger de vanlige annonsene på MSN.no og MSN Messenger. Denne avdelingen har nå ti ansatte, forteller Løvdal til digi.no.

Bildet under viser MSN med en annonse for en Lacoste-parfyme

- Omsetningen har hatt en tresifferet vekst for tredje året på rad, røper hun, men hun vil ikke røpe konkrete tall.

Avdelingen vil få mer å selge på etterhvert som alle Microsofts Live-tjenester eventuelt åpner i Norge.

- Når vi får på plass adCenter-løsningen skal vi håndtere salget selv og øke trykket, forteller Løvdal.

Til toppen