Microsofts viktigste produkt de neste ti år

(Los Angeles) Neste Windows-utgave, Longhorn, blir vårt viktigste produkt de neste ti år, sa Bill Gates.

På Microsofts utviklerkonferanse i Los Angeles ble den neste utgaven av Windows, Longhorn, demonstrert for første gang, og delt ut til utviklere.

- Longhorn kommer til å være Microsofts viktigste produkt de nærmeste ti årene, sa Bill Gates helt enkelt da han i går for første gang viste fremtidens operativsystem.

Selv om de fleste heldigvis har en sunn skepsis ved visningen av fremtidige produkter som ikke en gang vil være på markedet de neste par årene, var entusiasmen rundt Microsofts Longhorn nærmest skremmende stor ved "debuten". Mer enn 7000 utviklere – fra både kunder og partnere - gledet seg tydeligvis stort over det Bill Gates og hans kumpaner i rakk og vise frem av den neste Windows-utgaven.

Det mest overraskende med de demonstrasjoner som ble kjørt var egentlig at ingenting gikk galt. Mens erfaringen både med Microsoft og deres konkurrenter er at Murphys Lov er svært tilstedeværende ved visning av ikke-ferdig programvare, klarte Bill Gates og hans undersåtter å gjennomføre tre timers presentasjon av Longhorn uten at systemet gikk i stå en eneste gang. Utrolig.

Gates, og hovedansvarlig for operativsystemer Jim Allchin (bildet over), understreket igjen og igjen hvor uferdig Longhorn var, mens spesielt sistnevnte var svært lettet over at ting virkelig fungerte.

Digi.no har tidligere vist skjermbilder av Longhorn, og det var ikke store avviket mellom dem og det vi fikk se i Los Angeles.

Tre grunnsteiner.

Microsoft har – i likhet med sine konkurrenter – alltid vært svært så glade i kodenavn. I forbindelse med Longhorn dukker navn som Avalon, Indigo og WinFS opp utallige ganger. WinFS er lagringssystemet i Longhorn, hvor det benyttes databaseteknologi slik at filsystemet integrerer fildata, relasjonsdata og XML-data. Mens ulike applikasjoner i dag benytter helt ulike måter å lagre informasjon på, vil WinFS kunne gjøre at man kan finne og bruke data helt uavhengig av hvilke programmer disse er laget i. WinFS er bygget oppå NTFS – som er selve filsystemet på harddisken også under Longhorn – men skal altså sørge for at det blir langt enklere å finne og organisere informasjonen. WinFS inneholder også funksjoner for synkronisering av informasjon mellom ulike Longhorn-maskiner, og andre

Avalon er presentasjonssystemet i Longhorn, og styrer enkelt sagt hvordan all informasjon, både lyd og bilde, presenteres for brukerne, mens Indigo er kommunikasjonsdelen av Longhorn, som sørger for at applikasjoner kan kommunisere trygt og stabilt både med hverandre. Indigo er bygget på .Net Framework.

Disse tre grunnsteinene vil sørge for at Longhorn både blir langt enklere å bruke, og svært mye sikrere i bruk enn noen operativsystemer som eksisterer i dag.

Problemer blir borte.

Vi har som nevnt allerede fått tilgang til Longhorn, og vil installere og prøve systemet i løpet av de nærmeste ukene. Realiteten er imidlertid at det vil være umulig å si så altfor mye om design og grunnteknologi med utgangspunkt i denne utgaven. Sannsynligvis vil svært mye – blant annet takket være tilbakemeldinger fra partnere og utviklere – bli endret i løpet av de nærmeste månedene. Man er også heller ikke kommet særlig langt når det gjelder stabilitet og ytelse i denne tidlige versjonen. Men det er mulig å se en del problemområder Microsoft har angrepet i fremtidens Windows.

Ett klikk: Å installere nye programmer – og fjerne dem igjen – under Longhorn er svært enkelt. Man bare klikker på installasjonsikonet, mest sannsynlig fra en sentral lagringsenhet eller nettet, og hele applikasjonen blir umiddelbart "kopiert" på plass.

Ingen omstart: Jim Allchin lovet at det ikke lenger skulle være nødvendig å restarte systemet i tide og utide, det vil ha langt bedre kontroll på applikasjoner som i dag har mulighet til å "gå berserk" og legge beslag på maskinressurser selv etter de er avsluttet.

Migrering: Å bytte PC er i dag en full helgs jobb for mange brukere, det er en nærmest umulig oppgave å få med alle data og egne tilpasninger når man går fra en datamaskin til en annen. Under Longhorn vil både migrering og oppgradering være en svært enkel oppgave som tar minutter – i stedet for timer og dager.

Stabilitet: Jim Allchin understreket at Longhorn nærmest fungerer som en flight recorder, og hele tiden sjekke om programmer har problemer. Går noe galt vil man alltid kunne gå tilbake og se hva som skjedde. Dette gjelder også operativsystemet. Når det gjelder stabilitet, er det også svært viktig at drivere er kvalitetskontrollerte og verifiserte. Dette vil være tilfellet i Longhorn.

Ytelse: "Super Fetch" er en ny teknologi som – med utgangspunkt i din brukerprofil – vil kunne forutse hva du trenger i fremtiden. Selv om Longhorn er mye større og mer omfattende enn dagens operativsystem, vil Super Fetch sørge for at ytelsen oppleves som svært god.

Ingen hakking: Vi brukere ønsker at musikk og video fungerer uten "hakking" selv om prosessoren er opptatt med andre oppgaver. Dette vil bli fikset blant annet ved å utnytte grafikkprosessorene svært mye bedre enn i dag.

Sikkerhet: Longhorn kommer til å ha sikkerhetsfunksjoner vi ikke har sett maken til tidligere. Både ved oppstart og ved vanlig bruk, ved kommunikasjon og installasjon av nye programmer og drivere, vil Longhorn kunne passe på at det ikke skjer noen form for sikkerhetsbrudd.

Uinteressant design?.

Microsoft har aldri vært kjent for å være beskjedne når de snakker om ikke-eksisterende produkter. Men visningen av Longhorn var en overraskende ydmyk affære. Riktignok dukket både Amazon, Adobe og Merck opp med spennende applikasjoner bygget på Longhorn, men både Gates og Allchin understreket at det viktigste denne gangen ikke nødvendigvis var de usedvanlig lekre skjermbildene man fikk se på de fire gigantlerretene bak scenen. Det viktigste var den underliggende tankegangen – og at hele Microsofts utviklingsunivers nå kan være med på å forme det ferdige systemet. Ved å dele ut mer enn 7000 eksemplarer av Longhorn til dem som er tilstede her på Microsofts Professional Developer Conference, flere år før Longhorn skal ut til kunder, har man fått muligheter til feedback vi ikke har sett tidligere. Enkelte konkurrenter – og sunne skeptikere – vil nok påpeke at det nesten er litt frekt å dele ut uferdige produkter, og dermed få så mange allerede overarbeidede utviklere til å hjelpe seg. En kjapp prat med noen av de tilstedeværende viste bare svært positive reaksjoner på en så tidlig "utviklerlansering" av Longhorn.

Jim Allchin understreket at svært mye av det som ble vist, nok ville være endret når Longhorn endelig var ferdig. Blant annet kan det godt vise seg at dagens design, som er svært gjennomarbeidet fra Microsofts side, er uinteressant. Da ville man naturligvis gjøre de nødvendige endringer med utgangspunkt i tilbakemeldinger fra brukerne og utviklerne. Men han lovet at de som følger Microsofts retningslinjer når det gjelder utvikling av fremtidens applikasjoner, ikke vil oppleve overraskelser som gjør koden deres ubrukelig.

Til toppen