Konsernsjef Terje Mjøs i Evry har grunn til å være fornøyd. Selskapet blir fortsatt en viktig leverandør til Posten. (Bilde: Evry)

Milliardavtale til Evry

Men de må dele på oppdraget.

Posten Norge har valgt Evry som leverandør av IT-drift og infrastrukturtjenester, melder selskapet i en pressemelding. Avtalen som er inngått løper fra 2015 til utgangen av 2019 og har en samlet verdi på inntil 1 milliard kroner.

Men Evry er ikke alene: Ifølge Postens intranett har HP også fått en del av avtalen. Evry skal levere drift og infrastruktur mens HP skal levere brukerstøtte og tjenesteintegrasjon.

Rett før jul meldte selskapet om at de ikke ville fortsette å levere tjenester innen applikasjonsforvaltning til Posten. Som digi.no har skrevet tidligere er Posten midt oppe i en solid opprydning i IT-driften: De skal kutte antall leverandører betydelig og forenkle IT-driften kraftig for å utløse betydelige besparelser.

Vraket

At Posten vraket Evry som applikasjonsforvalter vakte oppsikt i det norske IT-markedet. Posten er største aksjonær i Evry, som har vært hoffleverandør av IT-tjenester til selskapet. At Posten forlenger avtalen innen drift og infrastruktur er ikke overraskende, men det har knyttet seg betydelig spenning rundt kontrakten i selskapet. At det ble trukket et betydelig lettelsens sukk da avtalen ble bekreftet er hevet over enhver tvil.

Men mye tyder på at Evry må belage seg på mindre inntekter fra Posten i årene som kommer enn hva de tidligere har hatt. Over de neste fire årene skal Posten betale rundt en milliard kroner under den nye avtalen, men i 2011 alene fikk Evry 840 millioner kroner fra Posten for sine IT-tjenester.

Lettet toppsjef

– Jeg er glad for den tilliten som Posten konsernet har vist oss. Evry har gjennom avtalen dokumentert at selskapet er konkurransedyktig på levering av sentrale IT-tjenester. Gjennom den nye avtalen skal Evry være en proaktiv og innovativ partner i fornyelsen av forretningskritiske IT-tjenester til Posten konsernet i årene fremover, sier Evrys konsernsjef Terje Mjøs i en pressemelding.

I den samme meldingen skriver selskapet at de skal levere et bredt spekter av tjenester til Posten: Hovedsakelig infrastrukturtjenester og basisdrift men også applikasjonsdrift for utvalgte applikasjoner, nettverkstjenester og WAN samt kontorstøtte for alle ansatte i konsernet.

Få, men viktige

– Vi har utarbeidet en fler-leverandørmodell (multisourcing) for Postens IT-tjenester. Det innebærer at vi får noen få viktige leverandører. Ennå gjenstår del to av Postens IT-konkurranse, som er forvaltning og videreutvikling av konsernets applikasjoner. Når vi har alt på plass, har vi lagt til rette for nye og fremtidsrettede IT-løsninger for Posten Norge, sier IT-direktør Morten Stødle i Posten Norge AS.

Etter det digi.no kjenner til har det vært knallhard konkurranse om kontrakten og en rekke internasjonale storspillere har nedlagt betydelige ressurser i å vinne Posten som kunde. Innen applikasjonsforvaltning og utvikling, som Evry tapte, skal det etter det digi.no kjenner til være et knippe indiske aktører som kjemper om oppdraget. Denne kontrakten vil bli tildelt i løpet av våren.

Likebehandling

Siden Posten eier 40 prosent av aksjene i Evry har det vært viktig for dem å sikre likebehandling i anskaffelsesprosessen. Postens innkjøp er gjort i henhold til lov om offentlige anskaffelser og selskapet har hyret inn advokat Espen Tøndel fra advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig for å lede arbeidet.

– Posten har gjennomført en anskaffelse i tråd med anskaffelsesregelverket og valget har skjedd basert på objektive kriterier og likebehandling av leverandørene, sier advokat Espen Tøndel til Postens intranett.

    Les også:

Til toppen