Milliardgevinst glapp for Icon Medialab

Franco Fedeli (bildet) og Icon Medialab International hadde ved inngangen av 1999 sjansen til å kjøpe et tysk selskap for 100 millioner svenske kroner, men transaksjonen skar seg i sluttfasen. Seks måneder senere er Kabel New Media verdt 1,84 milliarder kroner på den tyske børsen.

Den tyske børsverdien er høyere enn hva Icon Medialab er verdsatt til på den svenske børsen i dag. Ifølge Computer Sweden lå Icon-verdien onsdag denne uken på 1,79 milliarder svenske kroner.

- Vi er jo på Stockholms-børsen, mens det andre selskapet ligger på en børs utenfor Sverige der det blir omsatt for andre størrelser. Men det klart dette er litt bittert. Vi må bare bite i det sure eplet og stå på videre, sier Karin Johansson, som jobber med investor relations for Icon.

Man skal ikke lenger tilbake enn til forrige måned for å finne en utålmodig Icon-sjef Franco Fedeli som erfarte at børsverdien i ett land slett ikke matcher et annet.

Fedeli varslet at han begynte å bli lei av lave aksjekurser og verdivurderinger i Sverige. I mai noterte nemlig erkefienden Spray seg på amerikanske Nasdaq (gjennom Razorfish) med en børsverdi som spratt opp i ti milliarder svenske kroner i løpet av noen dager.

Fedeli opplyste i kjølvannet av Spray-noteringen i mai at Icon skal børsnoteres på Nasdaq Stock Exchange innen seks til 12 måneder.

Han får håpe at det går glattere i USA enn i Tyskland. Icon har allerede et datterselskap (Icon Medialab AG) som ble startet opp i Hamburg i september 1998 med ti ansatte. Det har vokst til 50 ansatte per i dag.

Icon-ledelsen så imidlertid for seg en mye større ekspansjon i Tyskland og ville tilføre den tyske virskomheten et stort selskap med over 100 ansatte. Dermed fikk de Kabel New Media GmbH på tråden, og det gikk så langt at de tegnet en intensjonsavtale med dem med mål om å ha handelen sluttført i løpet av januar.

Den gang fortalte Johansson til digi.no at partene lå for langt fra hverandre og at det var mange detaljer som ikke stemte. Hun ytret et håp om at forhandlingene kunne bli gjenopptatt, noe de altså ikke ble.

I dag avslører Johansson overfor digi.no at noen av problemene var at Kabel ikke hadde så mange faste ansatte som de ga uttrykk for.

- Det var et visst antall på ekstern konsulentbasis som vi ikke var klar over. At vi ikke kom overens, kan du si kom av at vi ikke snakket samme språk og at de ikke spilte med helt åpne kort, sier Johansson.

Ifølge Computer Sweden var det snakk om en kjøpssum på rundt 100 millioner svenske kroner.

Etter at forretningen gikk i vasken, fikk Kabel New Media i februar en rekke frittstående investorer inn på eiersiden. Den 15. juni kom børsnoteringen etter å ha nyemmittert 4,1 millioner aksjer, skriver Computer Sweden. Ifølge en pressemelding hos Kabel var utgangsprisen den 15. juni på 6,15 euro, fastsatt av Paribas og DG Bank.

Selskapet er notert på Neuer Markt, en børs i Frankfurt, og har opplevd en økning på 185 prosent til 17,55 euro i løpet av drøyt én uke.

Johansson anser Tyskland som et viktig webmarked for fremtiden og har ikke gitt opp nye oppkjøp. Hun påstår imidlertid at de ikke er i sluttforhandlinger med noen konkrete tyske emner.

- Tyskland har hittil ligget etter i internettsammenheng, et stykke etter oss i Norden. Ved juletider regner jeg med at både de og Storbritannia har gått forbi de nordiske landene når det gjelder penetrasjon og vekst, mener hun.

I dag konsentrer Icon seg mest om Nasdaq-notering og å slå seg inn på det enorme amerikanske markedet på ordentlig. I dag har de slått rot på vestkysten i San Francisco.

- Det er tre scenarier for hva som kan hende når vi skal inn det amerikanske børsmarkedet: vi kan kjøpe noen selskaper, vi kan merge 50-50 eller vi kan bli kjøpt opp av en stor amerikansk kjempe, sier hun.

Icon har allerede et stort amerikansk børsnotert medieselskap inne på eiersiden. Interpublic Group of Companies (IPG) tilegnet seg 16 prosent tidligere i år og har inntil år 2002 (og gjennom flere faser) mulighet for å komme seg opp i 43,9 prosent eierandel i Icon.

Men som Johansson sier det, IPG befinner seg i den tradisjonelle reklamebransjen. De har tradisjonelt brukt lang tid på å bestemme seg hvordan de skal posisjonere seg i forhold til nye medier.

- De har foreløpig ikke vist vilje til å kjøpe seg stort opp, sier Johansson som imidlertid understreker at opsjonen ligger der.

Til toppen