Milliardkutt i Siemens

Siemens mobildivisjon skal kutte hardt, men i Norge håper de at gode resultater skal redde dem.

Nye rapporter tilsier kutt på 7, 5 milliarder kroner i den internasjonale mobildivisjonen Siemens Comd.

– Jeg har hørt tall i den størrelsesordenen, bekrefter divisjonsdirektør Rune Tufte.

Han kom fra et internasjonalt møte i København på tirsdag, og mener det ikke finnes noen indikasjoner på at dette vil ramme Siemens i Norge, og norske arbeidsplasser. Men det finnes ingen garanti.

– Vi må være forberedt på at det kan skje, selv om det ikke er noen indikasjoner på det. Vi er lojale mot moderselskapet, og får vi beskjed om trimming vil vi følge det, sier han.

Han vedgår at Siemens er i en presset situasjon internasjonalt, men mener selskapet venter så lenge som mulig med å foreta kutt i staben. I mellomtiden går flere rapporter ut på at det vil kuttes i markedsføringen. Tufte mener mye vil tas fra internasjonale sponsorater.

– Det kan også foretas generelle kostbesparelser i organisasjonen, som kan ha stor effekt i de store landene, sier han.

– Har dere fått beskjed om å spare?

– Foreløpig er det ikke noe offisielt program, men det vil jo være naturlig om det kommer, sier han.

Tufte mener det er positive signaler på produktsiden, for det er mye der det har sviktet for Siemens. Særlig henger de etter på 3G.

– Nå tar vi innpå på 3G, sier han.

Tufte er glad for at 3G-lanseringen har gått tregt i Norge, slik at Siemens rekker å være på plass med sine to telefoner i år, før 3G blir en altfor viktig del av markedet.

Internasjonalt hadde Siemens en markedsandel på 6,4 prosent i fjerde kvartal 2004, ifølge Gartner, ned fra 9,5 prosent samme periode i 2003.

Slik ser det ikke ut i Norge, der markedsandelen har vært på 25 til 30 prosent, sier Elin Skjærven Nilsen i Siemens Comd.

Det bekreftes på hjemmesiden til Dangaard, Norges største mobildistributør. Der opplyses det at Siemens sto for 30,5 prosent av mobilene de distribuerte forrige uke.

– Vi hadde vårt beste år i fjor. Vi er et land som går veldig bra, et a-land som de kaller det internt, sier Elin Skjærven Nilsen i Siemens Comd.

Men det hjelper selvsagt lite med suksess i Norge hvis ikke Siemens Mobil får resultater internasjonalt også.

Til toppen