Amazon, som startet å selge bøker på Internett i 1995, har den siste tiden beveget seg inn på stadig nye forretningsområder. I april i år lanserte Amazon en auksjonstjeneste, og siste skudd på stammen kom tidligere denne måneden da nettbokhandelen startet salg av leker og elektronikk.
Men å satse på nye forretningsområder koster penger.
Andre kvartal i år påførte selskapet et tap på hele 138 millioner dollar, eller rundt 1,1 milliarder norske kroner. Samtidig meddelte selskapet at resultatet i tiden framover også vil være påvirket av nyinvesteringer, skriver The Wall Street Journal.
Omsetningen i perioden ble derimot tredoblet, i andre kvartal endte omsetningen på 314,4 millioner dollar (rundt 2,5 milliarder norske kroner), mot 116 millioner dollar (916 millioner norske kroner) i samme kvartal i fjor. Fra første til andre kvartal i inneværende år økte omsetningen med syv prosent.
På kort sikt regner selskapet med å bruke rundt 300 millioner dollar, eller rundt 2,3 milliarder norske kroner på å bygge lagre for varer som skal sendes ut til kundene.
- Vi tror dette er en av de største utvidelsene noensinne et selskap har forpliktet seg seg til i løpet av et år, sier Jeff Bezos, gründer og administrerende direktør i selskapet til The Wall Street Journal.
Det totale antall kundekonti oppgir Amazon til å være 10,7 millioner per 30. juni i år, noe som er en økning på 2,3 millioner kunder.
Ved utgangen av kvartalet hadde Amazon 4.200 heltidsansatte og flere hundre midlertidig ansatte.