(Bilde: PantherMedia/Diego Cervo og digi.no)

Milliardoppkjøp for Opera

Tar skrittet opp i en helt ny divisjon.

(OPPDATERT med korrekt kjøpesum)

Rett etter at Oslo Børs stengte handelen tirsdag kom meldingen om at Opera Software gjør sitt største oppkjøp noensinne.

Nå sluker de AdColony, en privateid amerikansk oppstartsbedrift som ble startet så sent som i 2011.

Det handler om annonser, nærmere bestemt mobil videoreklame for millioner av brukere, distribuert gjennom et massivt nettverk av iOS- og Android-baserte apper.

– AdColony har utviklet en proprietær teknologi kalt Instant-Play som gir lynskarpe, fullskjerms videoannonser i HD-oppløsning tilgjengelig umiddelbart i et omfattende nettverk av iOS- og Android-apper. De eliminerer det mest trøblete innen mobil videoannonsering, nemlig trege lastetider og hakkete video, heter det i kunngjøringen.

Prisen? Opptil 350 millioner dollar (2,14 milliarder kroner) avhengig av earnout.

I bunn ligger 75 millioner dollar i kontanter som de betaler nå. Opera erverver samtlige aksjer og AdColony blir et heleid datterselskap.

Resten av summen avhenger av det Opera omtaler som ambisiøse vekstmål i dette og de to neste årene, altså i 2014, 2015 og 2016. Det resterende blir gjort opp i en kombinasjon av aksjer og kontanter.

– AdColony er en perfekt match for Opera og vårt datterselskap innen mobilannonsering, Opera Mediaworks, sier Opera-toppsjef Lars Boilesen i en uttalelse.

Kombinert vil Opera Software og AdColony nå ut med annonser til drøyt 700 millioner brukere.

Dersom målene for fremtidig omsetning nås blir oppkjøpet det klart største Opera eller noe annet norsk IT-selskap har gjort.

    Les også:

Til toppen