Milliardpris gir få mulige UPC-kjøpere

UPC Norge og UPC Sverige mener de er verd minst 3-4 milliarder kroner, noe som reduserer listen over kjøpere.

I går morges ble det overraskende kjent at UPC Norge og UPC Sverige er til salgs. Årsaken skal være at UPC ønsker å konsentrere seg om land der de er størst, og det er de verken i Sverige eller Norge. At UPC ikke har virksomhet i Danmark eller Finland gjør det også vanskeligere å satse på Norden.

Under et fellesmøte onsdag ble de 315 ansatte på det norske kontoret informert om planene. På dette møtet skal administrerende direktør i UPC Norge, Gunnar Evensen, ha sagt at man ser for seg en pris på 3 til 4 milliarder kroner, kanskje mer.

Dette har digi.no fått vite i et anonymt tips fra en som var tilstede på møtet. Øyvind Huseby i UPC Norge vil ikke kommentere prisen, men avkrefter heller ikke hva Evensen skal ha sagt på møte på onsdag.

Med rundt 360 000 kunder her i Norge og 290 000 i Sverige gir dette en pris på 6000 kroner per kunde. Dette kan sammenlignes med de 4 500 kronene som TeliaSonera betalte for hver av mobilkundene til Chess.

En kjøper av UPC vil få med seg et enormt fysisk nettverk som strekker seg helt frem til 650 000 husstander. Til sammenligning eier ikke Chess noe eget nett – Telia kjøper en merkevare og en kundebase.

Men i denne prisklassen er det langt mellom potensielle kjøpere blant aktører som i dag opererer i Norge. Aktører som BaneTele og TDC skal selges, og Telenor har fått forbud av Konkurransetilsynet mot å kjøpe noe mer.

To mulige kjøpere seiler opp. Den ene er det svenske venture-selskapet EQT Partners, som kjøpte det store svenske kabelselskapet ComHem fra Telia.

Den andre som kan være interessert og som kan svelge et oppkjøp i denne klassen, er Kinnevik/MTG-sfæren. Konsernet eier satellittselskapet Viasat, TV3-systemet og deler av Tele2, men har ikke noen kabel-TV-virksomhet.

digi.no fikk ikke kontakt med Evensen i går ettermiddag.

Til toppen