Mindre barbesøk for nettbrukere

Tøffelhelter, hjemmesittere og skvaldrebøtter. Slik beskrives nettbrukerne i en ny studie av ActiveMedia.

Færre barbesøk, mindre fjernsynstitting og bedre kommunikasjon med familie og venner. Dette var konklusjonene fra ActiveMedias FutureScapes-studie, som blir presentert under konferansen "Economic Earthquakes" i Washington neste måned.

Hele 57 prosent av nettbrukerne som var med i undersøkelsen sier at Internett har hatt en "veldig positiv" effekt på forholdet til fjerne venner og slektninger. Bare én prosent svarer at nettet har hatt "veldig negativ" effekt på slike forhold. Mer enn halvparten av brukerne sier at de finner det lettere å kommunisere personlige følelser på nettet.

Samtidig sier nesten hver tredje person at antallet barbesøk har gått ned etter at de koblet seg opp, mens bare fire prosent sier at slike besøk har økt.

Samtidig som dette er positivt for amerikanske familieverdier, kan det bety store endringer for underholdningsindustrien. For om nettbrukerne selv blir flinkerere til å finne tilhørighet, kan dette bety store endringer for filmindustrien, fjernsynsselskaper, barer, ekteskapsbyråer og andre bransjer som lever av folks fritid, advarer ActiveMedia.

Til toppen