Mindre overskudd i AT&T

Knallhard konkurranse i det amerikanske telemarkedet presser overskuddet ned i USAs største teleselskap i årets tredje kvartal.

Overskuddet gikk ned til 1,75 milliarder dollar fra 1,84 milliarder på samme tid i fjor. Imidlertid økte salget med 5,6 prosent til 16,3 milliarder dollar fra 15,44 miliarder dollar i fjor.

AT&T har satt i gang et gigantisk rasjonaliseringsprogram som i løpet av neste år skal spare selskapet for 16 milliarder kroner blant annet ved stillingskutt.

Selskapets toppsjef C. Michael Armstrong har de siste årene lagt AT&T-skuta helt om, der selskapet har posisjonert seg for bredbåndsteknologi ved å kjøpe opp flere av de amerikanske kabel-TV-nettene. Intensjonen er å tilby alle typer teletjenester over kablene. På den måten omgår AT&T blant annet de lokale teleselskapenes dominerende og nesten monopolistiske rolle over aksessnettet.

Inntekter fra AT&Ts mobilnett økte med hele 41 prosent i tredje kvartal sammenliknet med samme kvartal i fjor med en kundevekst i underkant av forventningene.

Det dårligste kapitlet i selskapets resultatbok er likevel riks- og internasjonal telefoni der konkurransen i det amerikanske markedet, spesielt fra MCIWorldcom. Samtaler prises nå ned til fem cents, eller 35 øre. AT&T får likevel flere nye kunder.

Målet er en vekst året sett under ett på mellom fem og syv prosent ifølge selskapets finanssjef, Daniel Somers.

Til toppen