Mindre porno - mer e-handel

De siste tallene fra Media Metrix viser at "voksen-nettsteder" opplever den minste trafikkveksten blant nettbrukere. E-handel og reisenettsteder de mest populære kategoriene.

Tallene Media Metrix legger fram for august 1999 viser at det har vært en vekst på 11,5 prosent på den totale nettbruken i forhold til samme måned i fjor. Media Metrix måler det totale antall unike lesere/besøkende et nettsted har.

I august i fjor målte Media Metrix 56, 6 millioner unike besøkende på rundt 21.000 nettsteder, mens tilsvarende besøkstall i år er på 63,1 millioner.

Nettsteder med "voksen-innhold", som på godt norsk for det meste betyr porno, opplevde minst besøksvekst. Denne kategorien hadde en vekst på 4,6 prosent fra 19,1 millioner besøkende i august i fjor til 20 millioner i samme periode i år.

E-handel og reisetjenester på nettet opplevde den største veksten av unike besøkende. Shoppingtjenester hadde en vekst på 35 prosent. I august i fjor hadde denne kategorien 31,4 millioner besøkende mens besøket passerte 42,5 millioner samme måned i år.

Reisetjenester hadde den nest største veksten i perioden - opp 29 prosent fra 16,7 millioner besøkende i august i fjor til 21,5 millioner besøkende i august i år.

I samme undersøkelse er de 50 største nettsteder rangert. Her følger ne liste over de ti største, den fullstendige listen finnes på Media Metrix' hjemsider (se peker i bransjeregisteret nedenfor)

1. Yahoo.com

2. AOL.com

3. MSN.com

4. Geocities.com

5. Netscape.com

6. Go.com

7. Microsoft.com

8. Lycos.com

9. Excite.com

10. Hotmail.com

Til toppen