Mini netter inn

Erik Mykland, Kjersti Grini og Mini Jacobsen er blant de norske idrettsstjernene som nå vil ta nettet i bruk for å markedsføre seg i utlandet.

- Ved å markedsføre spillerne over Internett, kan vi danne egne agentordninger og sørge for at overgangspengene blir i idretten, sier Morgan Andersen i Norske idrettsutøveres sentralorganisasjon (NISO) til digi:media.

Idrettsorganisasjonen, som ble opprettet i april i fjor, organiserer nå fem hundre idrettsutøvere innfonfor fotball, ishockey og håndball. Blant medlemmene er idrettskjendiser som Kjersti Grini, Mini Jacobsen og Ole Gunnar Solskjær.

- En del norske spillere ligger i dag i bakleksa når det gjelder lønninger. Ved å legge ut en database over de spillerne som er ledige på markedet på Internett, kan det være med på å heve lønningene. Samtidig slipper de store utgifter til agentene, sier Andersen.

Han ser for seg et nettsted der spillere med kontrakter som snart går ut, blir presentert med høyde, vekt, alder og posisjon på laget. Spillere som er bundet opp av langvarige kontrakter, legges ikke ut. Dermed spares de for maset fra agenter.

- Vi kan også tenke oss å legge ut nyheter om spillere og spillermarked på nettstedet, sånn at det også blir interessant for folk flest, sier Andersen og legger til at de er på utkikk etter samarbeidspartnere til prosjektet.

Nettstedet skal etter planene legges ut på nettet i løpet av de nærmeste månedene.

Til toppen