Mini-TV er en flopp

Kundene vil ikke ha bittesmå bærebare tv-skjermer.

Prøveprosjektet med direktesendt TV med DMB (Digital Multimedia Broadcasting) ble åpnet med brask og bram av daværende kulturminister Trond Giske i mai i fjor.

NRK, TV 2 og MTG/TV3 gikk sammen som likeverdige partnere og startet for anledningen selskapet Norges mobil-TV AS (NMTV). For å motta sendingene måtte kundene kjøpe en egen DMB-mottaker.

I forkant av lanseringen mente NMTV at nær 50 prosent av befolkningen var positive til mobil-TV. Det skulle duke for et godt salg av DMB-mottakerne.

Men slik gikk det ikke.

Etter elendig salg fjerner nå elektronikkbutikker småskjermene fra butikkhyllene sine.

- Det gikk ganske bra i starten. Vi annonserte det hver uke i våre kundeaviser. Men etterhvert var salget ikke godt nok til at vi fortsetter, sier Elkjøp-salgssjef Thomas Hegerlund til Dagens Næringsliv.

Elkjøp har nå lagt ned salget av apparatene på ubestemt tid, som følge av den labre interessen. Heller ikke Expert eller 7-Eleven-kjeden kan melde om noe pang-salg av mini-TV.

Norges mobil-TV (NMTV) ved daglig leder Gunnar Garfors sier seg enig i at satsingen på mini-TV ikke akkurat har tatt av. Han mener manglende markedsføring kan være grunnen, og understreker at det hele er et prøveprosjekt, skriver DN.

Signalene er bare tilgjengelig i Oslo-området, men det skulle gi et nedslagsfelt og potensielt kundegrunnlag på nærmere en million personer.

I henhold til konsesjonen benyttes frekvensbåndet 174-240 megahertz, noe som holder til ni kanaler. Innholdstilbudet består i hovedsak av kringkasternes egne riksdekkende kanaler. Konsesjonen er tidsbegrenset ut juni måned 2011.

    Les også:

Til toppen