Statsråd Anne-Grete Strøm-Erichsen lover at portalen skal utvikles videre. (Bilde: Helse- og omsorgsdepartementet)

Ministeren åpnet ny helseportal

Teknologirådet har flere forslag til forbedringer.

Helse- og omsorgsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen lanserte i dag en ny helseportal: helsenorge.no.

Statsråden forklarer at regjeringen satser på «e-helse» og at portalen skal bidra til å gi folk bedre hjelp og bedre helsetjenester. Innholdet skal være informasjon om sykdom, behandling, helsetjenesten og helserelaterte rettigheter. Portalen tilbyr også «veivisere til helse og sunnhet». Et poeng med portalen er å styrke brukermedvirkning i helsetjenesten.

– Pasienten må settes i stand til å være en aktiv deltaker i spørsmål rundt sin egen helse, sier statsråden.

Ikke alt er på plass ennå. Strøm-Erichsen lover at portalen skal gradvis bygges ut med flere tjenester.

Den mest umiddelbare mangelen på portalens forside i dag er at fanen «Finn helsetjenester» bare gir en forenklet visning av legevakter. Først fra «neste versjon» vil man kunne bruke portalen til å finne frem til norske helse- og omsorgstjenester. Mulighet for brukerkommentarer og andre tilbakemeldinger – «interaktivitet» – virker også begrenset. Ellers viser en kjapp stikkprøve at ikke all informasjon om sykdommer er på plass.

Ideen om en norsk helseportal stammer fra en ekspertgruppe nedsatt av Teknologirådet våren 2010. Direktør i Teknologirådet, Tore Tennøe, sier at han er imponert over hvor raskt departementet har realisert ideen.

Tennøe mener samtidig at portalen må utvikles videre. Han trekker fram fire områder:

  • Portalen må gi pasienten elektronisk tilgang til egen pasientjournal.
  • Portalen bør inneholde mer kvalitetsinformasjon om fastleger, helsetjenester i kommunene og spesialisthelsetjenester. Poenget med dette er å gi pasienter et reelt helsevalg, og bidra til å utvikle helsetjenestene.
  • Pasienter bør få mulighet til å gi tilbakemelding på helsetjenester de har brukt. Tennøe mener uttrykte pasienterfaringer bidrar til å utvikle helsevesenet, og vil være relevant når andre pasienter skal bruke sitt frie helsevalg.
  • Portalen bør gi pasienter mulighet til å snakke med fastlege eller spesialist på nett. Dette er gjort i Danmark, der erfaringen er at helsetjenesten blir mer effektiv og at folk kan slippe å oppsøke legekontoret.

Teknologirådet forklarer nærmere hvordan de ser for seg at norske helsetjenester bør utvikles, under lenken Pasient 2.0 på sitt nettsted.

Til toppen