Minne-leverandører i dyp krise

Toshiba, Fujitsu, Samsung og Hynix opplever at minnebrikker gir store tap.

Selv i gode tider preges markedet for minnebrikker til pc-er og mobiltelefoner av store svingninger. I krisetider fortsetter svingningene, med den tilleggsutfordringen at produsentene hele tiden opplever å måtte drive under lønnsomhetsnivået.

I forrige uke meldte verdens største produsent av minnebrikker, Samsung, et resultatfall i tredjekvartal på 44 prosent. Samsung er et komglomerat som selger et bredt spekter av elektroniske produkter. De forklarte at problemene innen markedet for minnebrikker var en vesentlig årsak til sviktende omsetning og lønnsomhet.

I dag melder den nest største produsenten av minnebrikker, koreanske Hynix, sitt fjerde kvartalstap på rad. Mens de i tredje kvartal i fjor greide så vidt å levere et positivt resultat, er underskuddet i år 1,19 milliarder dollar, langt dårligere enn analytikerne hadde ventet. Analytikerne hadde ikke regnet med at Hynix ville gå så langt som å bokføre kostnader for å stanse noen av sine eldste produksjonsanlegg.

Det japanske konglomeratet Toshiba – de leverer alt fra kjernekraftverk til pc-er og minnebrikker – kunngjorde i går et resultatfall på hele 99 prosent.

Årsaken er vesentlig sviktende leveranser av minnebrikker av typen NAND som brukes i musikkspillere som iPod og i mobiltelefoner. Den samlede omsetningen i selskapet falt med 7,3 prosent til 1880 milliarder yen, mens driftsresultatet falt fra 61,3 milliarder yen til 707 millioner. Resultatet etter skatt ble et tap på 26,9 milliarder yen.

Toshiba holder fast ved at de ser et lys i horisonten, og tror julesalget vil berge prognosene.

Det gjør ikke Fujitsu, et annet japansk konglomerat som også har minnebrikker som viktig produkt. De gikk ut i går for å fortelle at de kutter prognosen sin for årets resultat med 32 prosent til 150 milliarder yen, vesentlig på grunn av svikt i markedet for minnebrikker.

Til toppen