Misfornøyd med å være verdens sjette beste brand

Verdens ledende mikroprosessor-produsent er ikke fornøyd med sin egen merkevarestyrke og blåser derfor i gang sin største reklamekampanje noensinne.

Når nå Intel Corporation denne uken setter i gang sin hittil største reklame-kampanje skjer det naturligvis ut fra et ønske om å styrke merkevarekjennskapen ute hos eksisterende kunder og samtidig utvide sin allerede gigantiske virksomhet.

Kampanjen starter i morgen og annonsene vil bli å finne på såvel papir- som onlinepublikasjoner. Hovedsatsingen skjer i hjemlandet USA, der blant andre BusinessWeek, CIO Magazine, Fortune og The Wall Street Journal kan vente seg en pen slump klingende reklamemynt i kassa. Kampanjen er, ifølge Reuters, på "et tosifret antall millioner dollar", og vil omfatte spørsmål og påstander av typen "Kan et selskap som ikke lager datamaskiner påvirke datahistorien?" og "Kan en mikroskopisk teknologibit løse virksomhetskritiske problemer? Svaret er 'Ja'."

Intel-brandet er allerede et av verdens mest kjente. I fjor ble det rangert på sjetteplass på Interbrands globale merkevareundersøkelse, der Intel-navnet ble verdsatt til 34,7 milliarder dollar. Nummer én på lista ble nok en gang Coca-Cola, fulgt av Microsoft, IBM, General Electric og Nokia.

Fire av verdens seks mest kjente brands er altså rene IKT-selskaper. Intel er imidlertid ikke helt fornøyd med å være den svakeste av denne kvartetten, og satser nå på å gjenta suksessen fra "Intel Inside"-kampanjen som startet i 1991. Foruten det lett gjenkjennelige slagordet ble kampanjen svært vellykket fordi Intel brukte selve PC-en som "reklameboks", samtidig som selskapet subsidierte andre PC-aktørers reklamekampanjer. På det viset kjøpte Intel seg plass i TV-spots og trykte medier ved at PC-produsentene aksepterte å legge inn Pentium-logoen i sine egne annonser.

Til toppen