Mistanke om ulovlig Apple-monopol

USAs myndigheter har innvendinger mot kravene som stilles til iPhone-programmer.

I forrige måned endret Apple lisensen til utviklerpakken til iPhone-operativsystemet. Avsnitt 3.3.1 ble formulert slik at uavhengige utviklere begrenses i sitt valg av programmeringsspråk og -verktøy. Det ble også lagt til et vilkår som forbyr en iPhone-applikasjon fra å videreformidle data generert av bruken av applikasjonen.

Ifølge New York Post og Wall Street Journal har disse endringene vakt oppsikt i de to regjeringsorganene som skal verne amerikansk næringsliv mot dannelsen av ulovlige monopoler, det vil si konkurransetilsynet Federal Trade Commission (FTC) og justisdepartementet.

Det er registrert klager fra utviklere om at den nye utviklerlisensen hindrer dem fra effektivt å utvikle applikasjoner som kan fungere både på iPhone og på konkurrerende plattformer som Symbian, Blackberry og Android.

De nye vilkårene oppfattes å binde utviklerne så sterkt til iPhone og iPad at de i praksis må velge mellom Apple og konkurrentene.

Det samme nye avsnittet er også en kilde til striden mellom Adobe og Apple rundt animasjons- og videoplattformen Flash: Det forbyr utviklere å lage applikasjoner bygget på Adobe Flash, for så å legge inn et ekstra lag slik at applikasjonen kan fungere på iPhone, som ikke har direkte støtte for Flash.

I uoffisiell oversettelse lyder avsnitt 3.3.1 slik:

Applikasjoner kan bare bruke dokumenterte API-er [altså Apples egne programmeringsgrensesnitt] etter Apples anvisninger, og de har ikke anledningen til å bruke eller påkalle noen private API-er. Applikasjoner må være opprinnelig skrevet i Objective-C, C, C++ eller Javascript til å kjøre på motoren i iPhone OS Webkit, og bare kode skrevet i C, C++ og Objective-C kan kompilere og lenke direkte til de dokumenterte API-ene (det er med andre ord forbudt for applikasjoner å lenke til dokumenterte API-er gjennom mellomliggende oversettelse eller et kompatibilitetslag eller -verktøy.)
Forbudet mot videreformidling av analytiske data gjennom en iPhone-applikasjon er formelt begrunnet som et tiltak for å sikre personvernet.

Det er imidlertid formulert så strengt at det hindrer utviklere fra å legge inn annonser som ikke er underlagt Apples egen tjeneste iAd. Mange utviklere finansierer sine iPhone-applikasjoner ved å legge inn annonser. Den strenge formuleringen gir følgelig iAd et konkurransefortrinn framfor andre ordninger for annonser til mobiltelefoner.

Ifølge avisene diskuterer justisdepartementet og konkurransetilsynet hvem av dem som skal ta seg av en innledende gransking i forkant av en eventuell formell etterforskning.

Hensikten med granskingen er å fastslå hvorvidt det er skjellig grunn til mistanke om at Apple begår et lovbrudd.

Avisenes påstander bygger på uoffisielle kilder og på samtaler med utviklere som er avhørt i forbindelse med granskingen av Googles pågående kjøp av annonsetjenesten AdMob, en av konkurrentene til Apples iAd. Disse har fått spørsmål om hva slags innvirkning Apples nye lisensbetingelser har på deres forretningsvirksomhet. Verken Apple, FTC eller justisdepartement har avgitt formelle kommentarer.

En avgjørelse om hvem av FTC og justisdepartementet som skal ta seg av den innledende granskingen skal bare være «dager» unna, ifølge kildene.

Apples lukkede forretningsmodell, der kunder og utviklere presses til å holde seg til selskapets egne butikker og plattformer, er i ferd med å vekke minner om Microsofts overtramp på 1990-tallet.

David Balto, tidligere medarbeider i FTC og nå representant for tankesmien Center for American Progress, gir denne uttalelsen til Wall Street Journal:

– Apple opptrer etter Microsofts opprinnelige manuskript, som de i sin tid beklaget seg høylydt over.

    Les også:

Til toppen