Misvisende salgstall for Microsoft

IDC definerer databasemarkedet på sin spesielle måte, og tallene blir deretter.

Analyseselskapenes måte å samle inn tall for enkelte produktkategorier kan fort bli misvisende hvis man ikke finleser litt. Det gjelder blant annet markedet for databaser.

Nye tall fra IDC viser at Oracle vokser raskest målt i dollar, mens Microsoft vokser raskest målt i prosent. Dette har Microsoft gjort lenge og har nå kommet ganske langt. I 2004 fikk Oracle en omsetning på databaseprodukter på 6,114 milliarder dollar, mens Microsoft nå har nådd opp i over halvparten av Oracles salg, 3,145 milliarder dollar i 2004.

Microsoft har fått skikkelig fart på salget av SQL Server vil konklusjonen til mange da være, men tallene er noe misvisende.

For et stykke bak i IDC-analysen deles tallene opp mer, og det kommer frem at Access, den personlige databasepakken som følger med i Office, er regnet med i samletallene.

Og Access ruver i regnskapet: Ifølge IDC står Access for en tredjedel av databaseomsetningen til Microsoft. Og Access-salget er ikke helt vanlig salg: Langt fra alle kundene har egentlig valgt og sagt ja til dette produktet, det følger bare med i Pro-versjonen av Office.

Ser man på bare vanlige, serverbaserte databaser, havner Oracle på en førsteplass med en omsetning i 2004 på 6,1 milliarder dollar, så kommer IBM på andre med 4,3 milliarder dollar og Microsoft på tredje med 2 milliarder dollar.

Til toppen