MMS ble ingen ny telesuksess

Mobilselskapene hadde håpet på en ny suksess på linje med SMS, men tall fra Netcom viser at bruken faller.

Blant de under 30 år sender 5 prosent bildemeldinger hver dag. Det er en nedgang på 6 prosentpoeng fra 2004. Da sendte 31 prosent av folk under 30 år, bildemeldinger ukentlig. Året etter oppga kun 24 prosent at de ukentlig sendte MMS, viser en undersøkelse NetCom har utført om nordmenns mobilvaner.

Undersøkelsen viser samtidig at nordmenn stadig blir mer kresne på mobilfronten. Det er funksjoner med lyd og bilde som i stor grad avgjør telefonkjøpene. 15 prosent av de under 30 år bruker mobilen til å ta bilder eller film.

99 prosent av nordmenn under 40 har mobiltelefon. 78 prosent av menn snakker daglig i mobiltelefon, mot 58 prosent av kvinnelige mobilbrukere.

Flest har gått til anskaffelse av mobil i Oslo, der 99 prosent bruker mobiltelefon, mens det er færrest i Sogn og Fjordane, 86 prosent, som har mobil.

63 prosent av oss bruker mobiltelefonen til å skrive tekstmeldinger hver dag. Her er det kvinnene som er ivrigst. 70 prosent sender SMS, mot 56 prosent av mennene.

Møre og Romsdal er det fylket der det leses mest nyheter på mobilen. Her bruker 12 prosent mobilen til å holde seg daglig oppdatert på nyhetsfronten.

Til toppen