MMS og kamera driver salget

Salget av kameratelefoner eksploderer, viser nye globale tall, for nå tas de i bruk på jobben.

Muligheten til å ta bilder er den primære driveren i salget av nye mobiler, det er mange enige om. Her i Norge forteller Netcom at selskapet 300.000 av deres brukere i fjor høst hadde MMS-telefoner, men bare 57.000 av dem hadde kamera. I august i år hadde 643.000 av kundene nå MMS-telefoner og 60 prosent av dem hadde kamera.

Dette gjenspeiler seg i globale tall. Det vil bli solgt 159 million kameramobiler i verden i år, noe som er en dobling siden i fjor - det vil rundt en av fire, forteller Gartner. Salget vil løfte seg og selv på globalt nivå vil to av tre telefoner ha kamera i 2008.

Men Norge og verden generelt ligger langt bak Japan og Sør-Korea der 95-97 prosent av alle nye mobiler har kamera, i følge Gartner.

USA henger kraftig etter og bare 21 prosent av mobilene som selges i USA i år vil ha kamera.

Gartner mener at bedriftsmarkedet nå bidrar til salget - stadig flere bransjer tar i bruk mobilkamera i jobbfunksjoner, selv om en del er nervøse for sikkerheten når ansatte, partnere og kunder kan ta bilder over alt.

Til toppen