MMS-utbredelse bremses av lav interoperabilitet

Nordmenn bruker MMS så det gnistrer. Men det går tregt å få fart på internasjonal MMS. Nå ber GSMA (GSM Association) terminalprodusenter og operatører skjerpe seg.

I forrige uke skrev dn.no at Telenor Mobil feiret MMS nummer én million. I likhet med de siste 555.000 var nummer en million en gratismelding, sendt av brukerne som del av den gratiskampanjen både Telenor og Netcom kjører i sommer.

Internasjonalt er ikke bildet like rosenrødt, noe GSMA gjerne vil gjøre noe med. En like stor popularitet for det multimediabaserte Multimedia Messaging (MMS) som for dagens tekstbasert SMS er målet når GSMA nå ildner til fornyet innsats i innspurten for det nye meldingssystemet.

GSMA gikk i forrige uke ut med en sterk oppfordring til terminalprodusenter og mobiloperatører om å få fart på seg slik at inkompatibilitetsproblemer og problemer med å sende og flytte seg mellom ulike operatørers nettverk elimineres.

Problemene er en sterk bremsekloss for utbredelsen av MMS.

GSMA, leverandørorganiasasjonen OMA (Open Mobile Alliance) og det såkalte 3G Partnership Project (3GPP) har et felles mål i å presse på for at operatørene skal bli enige om og forplikte seg til å følge nye standarder.

GSMA representerer GSM-operatører over hele kloden. De oppfordrer nå leverandørene til å arbeide tettere med operatørene for å implementere standardene så raskt som mulig og dermed utvide tilgjengeligheten for MMS for forbrukerne.

- Tilgjengelighet på nasjonale og internasjonale tjenester på tvers av ulike operatørers nettverk, ikke bare mellom alle mobilterminaler, men også mellom alle terminaler og alle nettverk - er essensielt for global suksess for MMS, sier Craig Erhlich, styreleder i CSMA, i en pressemelding.

GSMA etterlyser også en utvikling av MMS slik at man får bedre bildeoppløsning og videoklipp.

- Interoperabilitet er hjørnestenen for GSMs suksess, sier GSMAs daglige leder Rob Conway. - Det er ytterst viktig at vi får en bedre interoperabilitet, og vi presser på leverandørene slik at de skal gjøre alt de kan for å aksellerere kompatibilitet på en global basis.

Interoperabilitet er også det som må til for at operatørene skal bedre inntjeningen, og tjene mer per bruker. Markedsanalytikere advarer nå om at omsetningen på datatrafikk ikke vil få den veksten man drømmer om dersom ikke interoperabiliteten bedrer seg. I Europa er det enda store humper i veien for å oppnå dette, og i det amerikanske markedet er interoperabilitet mellom operatører praktisk talt ikke-eksisterende.

Til toppen