MMX og 3D-kort - trenger man begge?

Selv om det er lenge siden Intel introduserte MMX, er det fortsatt mye forvirring rundt hva teknologien egentlig gjør.

Ifølge Intel ble MMX-teknologien implementert for å gi vanlige PC-er ekstra ytelse i forbindelse med multimedia og kommunikasjon. MMX er en utvidelse av Intels x86-arkitektur og er den største forbedringen av arkitekturen siden i386-prosessoren. Utvidelsen består av 57 nye instruksjoner som er rettet mot svært parallelle operasjoner med datatyper for multimedia og kommunikasjon. Disse instruksjonene bruker en teknikk kjent som SIMD (Single Instruction Multiple Data) for å gi bedre ytelse i forbindelse med multimedia- og kommunikasjonsberegninger. Prosessorer som støtter MMX-teknologien er fullt kompatible med tidligere generasjoner av Intel-arkitekturen og derfor også programvaren.

Så til spørsmålet, trenger man både MMX-støtte og grafikkort med 3D-prosessor? Eller overlapper disse teknologiene hverandre så mye at det er bortkastede penger å investere i begge?

La oss først sette grafikken til side.

MMX er faktisk i stand til å utføre alle typer matematisk intensivt arbeid. Det egner seg like godt til musikk/lyd, modemer, konvertering for utskrift på laserskrivere og mye mer. Teknologien er altså bedre egnet til å håndtere forespørsler til prosessoren fra multimedia-programvare og -maskinvare.

MMX gjør at du får en rimeligere inngangsbillett til laserutskrift, siden du kan overføre mesteparten av arbeidet til MMX-prosessoren i PC-en. Dette gjør også at man kan bruke det lettere tilgjengelige minne på hovedkortet i PC-en. Dette er selvsagt rimeligere enn den motsatte løsningen, å gi den interne prosessoren i skriveren mer lokalt minne.

Dette betyr desverre at hovedkortet må gjøre mer av arbeidet og oftere må skifte prosessorer fram og tilbake.

Det designet med teoretisk høyeste ytelse ville innbefatte en separat MMX-lignende prosessor for hver hoveddel i datamaskinene, modem, lyd, hovedprosessor, skriver, grafikk, osv. Dette ville helt klart også bli det mest kostbare systemet.

Derfor lar MMX deg redusere den totale kostnaden for systemet som et hele, mens den samtidig lar deg velge de områdene hvor du ønsker å bruke ekstra penger for å få topp ytelse.

Grafikken, inkludert 3D, er egentlig bare et spesialtilfelle av MMX-egenskapene. 3D-kort er gjerne spesielt designet for å håndtere grafikk med 3D-effekter i spill og applikasjoner. De fleste støtter også Microsofts 3D-standard, Direct3D, som er en del av DirectX-settet av API-er (Application Programming Interface)

MMX ble første gang annonsert av Intel den 5. mars 1996. Selve uttrykket "MMX" er ifølge Intel ikke noen forkortelse, men et varemerke for denne utvidelsen til Intel arkitekturen. Likevel hevder mange at MMX står for "MultiMedia eXtensions".

Til toppen