Mobil-veksten flater ut

Veksten i det britiske mobilmarkedet flater ut. En fersk rapport om status i det britiske mobilmarkedet antyder at vekstraten flater ut og at landet får en vekst i antall brukere på noen hundre tusen fram mot år 2000.

Markedsanalytikere hadde beregnet 12 millioner brukere ved utgangen av årtusenet, men med en halvert vekst i antall nye abonnenter de første ni månedene i år sammenlignet med samme tid i fjor, ser det ut som anslaget har vært alt for optimistisk.

I en rapport fra Continental Research, som foretar jevnlige undersøkelser i det britiske mobilmarkedet, er konklusjonen at det i slutten av 1999 vil være knapt 10 millioner mobilkunder og nesten 11 millioner kunder i år 2000.

Telekomanalytikere i Financial Times mener at det er den høye prisen på mobiltjenester i landet som er hovedårsaken til at veksten stagnerer. Undersøkelser viser at 1 av 5 mobilbrukere bare bruker telefonen i nødsfall.

På apparatsiden er det finske Nokia som dominerer på det britiske mobilmarkedet med en markedsandel på 28 prosent, med Motorola som nummer to med 19 prosent og Ericsson som har vokst fra 3 til 9 prosent på to år.

Til toppen