Mobilaktør som ikke vil mobiltelefoni

Når Mobyson lanserer sine mobiltjenester i Norge er det med et klart formål for øye. Selskapet vil ikke tjene penger på tradisjonell mobiltelefoni, snarere på spill og underholdning. Bak det nye mobilkonseptet står blant annet tidligere konsernsjef i Ericsson, Sven-Christer Nilsson.

Mobyson vil tjene sine penger på å tilby 17-31 åringer mobile spill og underholdning. Selskapet vil investere 100 millioner kroner på PR og utvikling for å skaffe seg fotfeste i den riktige målgruppen, som selskapet mener er den mest mottakelige for nye tjenester på mobiltelefonen.

Forretningsidéen er å gi den unge mobile generasjonen alle de tjenestene de trenger til mobiltelefonen ved å tilby mobiltelefoni og andre verdiøkende tjenester til en lav pris, men med det beste innholdet.

- Mobyson skal oppnå den ledende posisjonen ved å være en annerledes og spennende aktør for den mobile generasjonen. Vi skal lykkes ved å gi abonnentene et skikkelig spill- og underholdningstilbud, og samtidig være blant de rimeligste innen mobil-samtaler og SMS. Ingen aktører har realisert dette potensialet, og derfor satser vi hardt på å bli størst og best i underholdningssegmentet. Allerede fra starten har Mobyson 27 spill og underholdningsprodukter klare, og nye tjenester utvikles løpende, sier administrerende direktør i Mobyson AS, Jonas Kjellberg, som definerer selskapets målgruppe til 840.000 personer.

Mobyson gir alle sine abonnenter et SIM-kort med en ny teknologi som gjør det mulig å bruke wap-tjenester selv om man ikke har en wap-telefon. Teknologien omformer wap-signaler til SMS-signaler. Siden selskapets hovedsatsing er på ungdomssegmentet tilbyr selskapet bare kontantabonnementt. Mobyson leier nettkapasitet av Telenor.

Mobyson eies av Startupfactory hvor Wallenberg-kontrollerte Investor AB og Softbank er hovedaksjonærer.

Til toppen