Mobilbransjen sammen til krig mot Apple

Sammen skal aktører som Telenor og Nokia stoppe Apple med en felles iTunes-konkurrent.

I en svært uvanlig allianse har ikke bare verdens største mobilnettselskaper, men også de største mobiltelefon-produsentene samlet seg i en kartell-lignende allianse for å servere musikk til verdens mobilbrukere.

Lykkes fremstøtet, har ikke bare Apple, men også aktører som Microsoft en stor utfordring.

Alliansen bak Musicstation vil nok nekte, men de er åpenbart livredde for at Apple skal gjenta sin iPod-suksess også på deres hjemmebane. Det er neppe noen tilfeldighet at alliansen skal lansere samtidig med Apple iPhone. Rundt 29. juni åper Musicstation i de første mobilnettene, skriver Financial Times.

digi.no har tidligere omtalt Musicstation, en tjeneste som skal gi fri bruk av musikk av på mobilen mot en fast månedspris eller ukespris. En av de 30 mobiloperatørene som er med er Telenor, men når tjenesten kommer til Norge er ikke klart - Telenor skal starte opp i Sverige som en av de første. Det får digi.no bekreftet av Telenor.

Og tilbudet høres svært fristende ut: For bare 30 kroner uken kan du leie deg tilgang til og få laste ned så mye musikk du vil fra et bibliotek på en million musikkutt. Det viktige er at prisen inkluderer dataoverføringen. For en litt høyere pris skal du kunne også bruke musikken på en PC.

Musikkspilleren er enkel system med fire skilleark for ulike funksjoner.

Men i tillegg til de 30 største mobiloperatørene i Europa og Asia, har Musicstation fått med seg de fire største mobiltelefon-produsentene Nokia, Sony Ericsson, Motorola og Samsung, skriver Financial Times. Selskapene skal legge inn Musicstation-programvaren på sine mobiler slik at kunder kan ta i bruk tjenesten så enkelt som mulig.

Med så mange mobilprodusenter, vil Musicstation være installert på 100 mobiler i løpet av et år. I tillegg vil kunder kunne laste ned og installere programvaren selv.

Her kan du lese den første digi.no-saken om Musicstation som forklarer teknikken mer grundig.

En slik felles satsning har IT og telebransjen nesten ikke sett før - selv ikke på selve radio-standardene for 2G og 3G har asiatiske og europeiske aktører samlet seg på denne måten. I tillegg har Musicstation også fått med seg alle de fire store internasjonale musikkselskapene Universal, Sony BMG, EMI og Warner samt en rekke mindre aktører.

Engelske Omnifone, selskapet bak Musicstation, har åpenbart vært ekstremt flinke på partnerjobbing, men er nå under et enormt press for at alt skal gå knirkefritt.

Her kan du lese mer om Musicstation.

Til toppen