Mobilbransjen slipper ikke unna

Høyesteretts endelig dom skaper problemer for Nokia og de andre mobil-produsentene.

Høyesterett har nå kommet med en avgjørelse som har mye å si for hvordan mobilbransjen operer. Mange har slitt med mobiler med dårlig kvalitet, selv om prislappen er på flere tusen kroner.

Elektronikkbransjen har hele tiden ment at reklamasjonsretten for mobiler burde være på 2 år, mens Forbrukerrådet mener den skal være på fem år.

Nå har Høyesterett gitt Forbrukerrådet medhold. Mobiler skal vare i fem år.

- Det vil som utgangspunkt gjelde en fem års reklamasjonsfrist for en vare som er ment å vare «om lag fire år», skriver Høyesterett i den enstemmige dommen, ifølge vg.no.

Forbrukerkjøpsloven spesifiserer en reklamasjonsrett på enten to eller fem år, avhengig av antatt levetid på produktet.

Det kommer stadig nye mobiler, og det er ikke uvanlig å bytte mobil hvert eneste år. Mobiloperatøren NewPhone har for eksempel et eget mobilabonnement som inkluderer årlig bytte av mobil.

På den annen side koster en mobil ofte like mye som en billig bærbar PC. Det er snakk om flere tusen kroner for mobiler uten operatørbinding.

- Vi er veldig skuffet over at vi ikke vant frem med to års reklamasjonsfrist Høyesteretts avgjørelse er en full seier for Forbrukerrådet, men det er ikke nødvendigvis sikkert at alt går i forbrukernes favør på kort sikt.

Det blir dyrt for mobilprodusentene, når de må ta et mye større ansvar. Det kan resultere i høyere priser.

På litt lengre sikt vil det llikevel kunne gi billigere mobiler for forbrukerne. Hvis mobilprodusentene får kontroll på kvaliteten, vil det ikke lengre bli nødvendig å bytte mobil så ofte for de som ikke er opptatt av å alltid ha det siste og nyeste.

- Vi er veldig skuffet over at vi ikke vant frem med to års reklamasjonsfrist for mobiltelefoner og at Høyesterett har stadfestet dommen i Oslo Tingrett og fastslått fem år. Dette mener vi er alt for lang frist for et produkt som ikke er ment å vare vesentlig lenger enn to år, men vi tar selvsagt dommen til etterretning. Høyesteretts beslutning betyr også at Norge får den lengste reklamasjonstiden for slike produkter i Europa, sier Synnøve Bjørke, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, i en pressemelding.

Reklamasjonsretten gir kjøperen rett til å få reparert feil, eller få en ny mobil hvis noe er galt. Det er imidlertid ikke en rett til gratis reperasjon eller bytte hvis den blir ødelagt som en følge av bruksfeil.

    Les også:

Til toppen