ANALYSER

– Mobile «apps» er langvarig mote

Gartner venter en tidobling av omsetningen innen 2014.

26. jan. 2011 - 10:44

Analyseselskapet Gartner har gransket markedet for mobile applikasjoner, og konkluderer med at «apps» ikke er en forbigående mote, men et varig fenomen.

Gartner anslår tallet på apps-nedlastinger i 2010 til 8,2 milliarder, og regner med en økning til 17,7 milliarder i 2011. Noen apps selges, mens andre genererer inntekter gjennom reklame. Den samlede apps-relaterte omsetningen anslås til 5,2 milliarder dollar i 2010, og ventes å øke til 15,1 milliarder dollar i 2011.

Fram til 2014 antas omsetning å tidobles til 58 milliarder dollar.

Gratis apps vil fortsatt utgjøre brorparten av nedlastingene i 2011, med en anslått andel på 81 prosent. Dette er lavere enn i foregående år. Gartner tror andelen gratis apps vil vokse igjen i årene 2012 til 2014.

Gartner-analytiker Stephanie Baghdassarian sier prognosene forutsetter en modning av apps-markedet og at en mobil app vil måtte levere en betydelig bedre opplevelse enn en vanlig webapplikasjon. Dette er en utfordring, fordi kvaliteten på webapplikasjoner ventes å bedres betraktelig. Fordelen til en mobil app vil da ligge i både rikere funksjonalitet og større rom for personlig tilrettelegging, sier hun.

Den suverent største distributøren av apps er Apple App Store. Gartner konstaterer at også Android Market, Ovi Store (Nokia), RIM App World, Microsoft Marketplace og Samsung Apps begynner å få et visst kundegrunnlag.

En annen Gartner-analytiker, Carolina Milanesi, sier Apple App Store sto for nesten ni av ti nedlastinger i 2010, og vil fortsette å dominere konkurrentene i hvert fall ut 2014.

Hun legger til at veksten i mobile apps kommer som en følge av veksten innen nettbrett og avanserte mobiltelefoner. Hun venter ingen økning i antall nedlastede applikasjoner per apparat.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.