Mobile framtidsvyer fra Japan

Synes du mobilen din er et teknisk vidunder? Da har du ikke fått med deg hva som tilbys på den andre siden av kloden.

De fleste som følger litt med på nyheter om mobiltelefoner fra Japan og Sør-Korea, har oppdaget at det er en stor forskjell på produktene som lanseres i disse markedene i forhold til modellene som finnes her hjemme. Spesielt har dette vært synlig hvis man har sammenlignet kameraene i mobiltelefoner. Sony Ericssons K750i, som nå selges som varmt hvetebrød i Europa, har med et 2 megapikslers kamera blitt kåret til beste kameramobil i flere tester. Til sammenligning kommer det i Japan og Sør-Korea i disse dager mobiler på markedet med for eksempel harddisk eller kamera med sju megapikslers oppløsning og 3x optisk zoom.

IT- og telekomanalytiker Sabine Ehlers i det svenske analyseselskapet Berg Insight har studert Japan, som hun beskriver som verdens mest avansert mobilmarked. Ehlers har sett på trender for hvordan mobilteknologi og konsumentadferd kommer til å utvikles i framtiden.

- Den viktigste trenden i Japan er at mobiltelefonen har blitt det universelle redskapet for de fleste, digitale behov, sier Ehlers

Hun mener at mobiltelefonen kommer til å utviklet fra et rendyrket kommunikasjonsverktøy til en integrert enhet for kommunikasjon, multimedia, betaling og fjernstyring.

Japanske tjenesteleverandører har ifølge Ehlers dratt fordeler av at brukerne tar med seg sine mobiler overalt og har dermed gjort det mulig å betale, sjekke inn, passere dører og reise med tog ved bare å holde mobiltelefonen foran en sensor. Fem millioner musikkspor er blitt solgt gjennom en musikktjeneste for mobiler som ble lansert i november i fjor. Over 30 millioner mobiler med en såkalt "contactless chip" kan benyttes for å betale i sju millioner butikker over hele Japan.

Det finnes mobiler med mottakere for FM-radio og TV samt for GPS-navigasjon. Mobiler brukes også som sikkerhetsutrustning for å spore barn, samt som trygghetsalarm for eldre. De kan også benyttes som fjernkontroll og visningsutstyr for kameraer, roboter og annen hjemelektronikk, eller som fjernkontroll for hjemmedatamaskiner.

3G-nettverkene ble åpnet i Japan allerede i 2001 og har i dag trukket til seg 30 millioner brukere. Men i motsetning til det mange markedsstrateger på forhånd hadde ventet, kastet ikke brukerne seg over tjenester som videotelefoni eller nedlasting av videoklipp.

- I stedet ble det en videreutvikling av den eksisterende bruken av mobilt Internett. Innholdet som produseres av brukerne selv for spredning blant annet venner og familie, ble det mest framgangrike bruksområde, sier Ehlers.

- Nye funksjoner dukket raskt opp for å gjøre e-post mer personlig eller for å redigere bilder og film. Brukerne begynte å benytte eksterne produkter for å skrive ut eller overføre innholdet, forteller hun.

Japans IT- og telekomindustri har i mange år arbeidet med å utvikle 4G, og felttester har allerede blitt gjennomført. Den langsiktige visjonen som deles av både selskaper, forskere og politikere, er ifølge Berg Insight å oppnå noe større enn bare mobilitet. Nøkkelordet er "allestedsnærværende", noe som innebærer at datamaskiner blir en integrert del av våre omgivelser og tilfører intelligens og oppkobling til hverdagslige ting omkring oss.

Ifølge Berg Insight har dette ført til en rekke tekniske, etiske og sosiale spørsmål som akkurat nå diskuteres innen alle IT-relaterte organisasjoner og fora i Japan.

Til toppen