Annonsen inneholder en todimensjonal strekkode. Koden skannes av mobiltelefonen og åpner en nettside. (Bilde: I-nigma)

Mobile strekkoder er den nye «kupongen»

En nyhet fra Already On og Barpoint skal gi markedsførere uante muligheter.

Det norske åpen kildekodeselskapet Already On forteller at de har laget en løsning for Barpoint Mobile som tar i bruk todimensjonale strekkoder i markedsføringskampanjer.

Strekkodene det er snakk om er en variant av såkalte QR-koder. Jens Christian Bang i Already On forteller til digi.no at de har valgt en standard som kan inneholde opp til 140 tegn, nok til en nettadresse. Andre varianter av QR-koder kan inneholde opptil flere tusen tegn.

– Strekkoden kan leses av en applikasjon på mobiltelefonen, ved at koden skannes av mobiles kamera. Lesingen sender mobilen til den aktuelle nettadressen. På denne siden kan markedsføreren innlede en dialog med kunden, for eksempel tilby rabatter på aktuelle produkter mot at man registrerer seg.

Mobilapplikasjoner som leser QR-koder er lett tilgjengelig. Den andre forutsetningen er selvfølgelig at mobilen har et kamera.

Denne koden inneholder URL-en til mobilutgaven av Wikipedia på engelsk.
Denne koden inneholder URL-en til mobilutgaven av Wikipedia på engelsk.

– På mange mobiltelefoner er slike applikasjoner forhåndsinstallert. Ellers kan de lastes ned. Et eksempel på utbredt mobil QR-leser er friprogtilbudet I-nigma, sier Bang.

Ifølge I-nigma er deres gratis mobile QR-leser lastet ned i 100 millioner eksemplarer.

QR-koder har hittil ikke vært brukt i Norge i større utstrekning. Til en utstilling på Norsk Telemusem i Oslo i desember 2008, bidro IBM med et rebusløp basert på QR-koder som deltakerne, i første rekke barn, skannet med sine mobiltelefoner.

Eksempler på mobile strekkoder på produkter og plakater.
Eksempler på mobile strekkoder på produkter og plakater. Bilde: I-nigma

Bang tror de todimensjonale strekkodene har et enormt markedsføringspotensial.

– Selve koden kan vises på mange måter. Den kan festes til produkter, til plakater, til avisannonser eller til tekstiler. Den kan også vises på tv-skjerm eller som lysbilde på et lerret.

Fordi nettsidene som strekkodene leder kan være både dynamiske og interaktive, mener Bang det bare er fantasien som setter grenser for bruken.

– I tillegg til annonser, rabattilbud og så videre, ser vi for oss at kampanjesystemet kan brukes kuponger, kontaktformidling, varedeklarasjoner og ulike typer varsling.

Bang ser blant annet for seg hvordan 2D-strekkoder på plakater kan formidle lokale varsler for vær og trafikk.

– Systemet vil kunne brukes til å dra fordel av fjorårets oppmyking av markedsføringsloven, som tillater rabattkoder og ulike typer kopling av produkter. Et produkt kan utstyres med en strekkode som formidler en rabatt på et annet produkt, for eksempel.

Eksempler på mobile strekkoder i aviser og blader.
Eksempler på mobile strekkoder i aviser og blader. Bilde: I-nigma

Kampanjesystemet som Already On har utviklet, bygger på selskapets publiseringssystem Joomla CMS. Tilgang til systemet går gjennom Barpoint: De tilbyr det som en SaaS-løsning, altså programvare som tjeneste.

Systemet brukes til å opprette kampanjesider med ulike dialogmuligheter med mobiltelefonbrukere. Markedsførere kan lage, administrere og overvåke flere mobile kampanjer samtidig.

Daglig leder i Barpoint, Håkon Onshus, er opptatt av at strekkodesystemet gir annonsører adgang til en dypere viten om sine kunder, og ha dialog med dem via mobile terminaler. Bang forsikrer at løsningen er lagt opp slik at det ikke registreres andre opplysninger om kundene enn dem de selv oppgir i nettdialogen med annonsørene. Dette er en viktig presisering nå da det er allment kjent hvor lett det er for «apps» å tappe alle slags private opplysninger i mobiltelefonen (se artikkelen Enkelt å legge spionvare i en app).

Til toppen