(Bilde: Per Ervland)

Mobilen blir togbillett

- Egen app til Android og iPhone. Andre plattformer vurderes, sier NSB.

NSB går nå i gang med utvikling av et flunkende nytt billettsystem, som skal lanseres i løpet av høsten.

- Hvis du har glemt lommeboka hjemme kan du klare deg uten å snu, men du går ikke videre uten mobiltelefonen. Den har blitt en viktig del av hverdagen vår, sier digitalsjef Kristin Kjøge Jansson i NSB til digi.no.

Det er besluttet å lage egne apper til Android og iPhone. Støtte for andre plattformer skal vurderes fortløpende.

- Hvis for eksempel Windows Phone blir stort vil vi også utvikle til den. Vi skal være der kunden er, sier Jansson.

I deler av Sverige er det mulig å kjøpe trikkebillett ved å sende en tekstmelding fra mobiltelefonen og få en kode i retur. Det gir lavere krav til kundens utstyr, men denne løsningen er veid og funnet for svak av NSB.

- Vi har vurdert at app er en sikrere løsning enn SMS, og tror det vil være mindre risiko for svindel på denne måten.

Samtidig erkjenner Jansson at løsningen krever smarttelefon, noe ikke alle har. Derfor skal dette være et supplement til eksisterende kanaler og kjøpsløsninger.

- Det er et tillegg som øker tilgjengeligheten for kunden. Det blir mye enklere for mange kunder, men ikke for alle.

Appen vil inneholde ruteinformasjon, kjøpsløsning og billett. Første versjon av appen skal være klar i sommer, mens selve billettfunksjonen lanseres sent i høst.

Kunden fyller selv inn stasjonene og tidspunkt som reisen omfatter. Betalingen skjer med kortinformasjon du på forhånd må ha registrert hos NSB, enten direkte via appen eller NSB.no. Etter kjøp mottar kunden et bilde med QR-kode som fungerer som billett. Denne vil konduktøren lese av.

Det er Intelecom som har fått kontrakten for å utvikle den papirløse billettløsningen for NSB. I tillegg står Making Waves bak designskisser og prototyp.

- Hva skjer hvis togkunden opplever at batteriet dør etter å ha gått ombord med gyldig mobilbillett?

- Da har du ikke gyldig billett. Man må sørge for å være i en situasjon der man kan vise frem gyldig billett, sier NSBs digitalsjef.

Til toppen