Oppskriften til Sigmund Rose på Fisherman's pub er enkel. Skriv deg på en liste, og du får en melding på mobiltelefonen når varene går til halv
pris, skriver Arendalsposten.
Nylig sendte Arendalspuben ut 1.000 tekstmeldinger med beskjeden:
«Ny superhelg på Grand/Fisher. Hyggelige overraskelser frem til 23.30. Vis denne meldingen i baren/puben og få en overraskelse.»
Rose mener dette ikke er ølreklame og hevder innholdet i meldngen kunne stått i hvilken som helst avisannonse. Men han erkjenner at det som
ligger bak overraskelsene egentlig er velkjent.
Selv om tiltaket er enkelt og billig for å skape blest om lokale merkevarer, er ikke Rusmiddeldirektoratet like begeistret.
- Reklame definerer vi som massekommunikasjon i markedsføringsøyemed, og det er ingen tvil om at SMS-tekstmeldinger brukt på denne måten er
massekommunikasjon, mener Martha Skretteberg, leder for fagavdelingen i Rusmiddeldirektorate, til Agderposten.
En pub kan naturligvis ha "happy hour", men det er ikke lov å reklamere for dette utenfor lokalene, selv ikke på skjult måte. Problemet er at reklamen er
tilgjengelig for et vanlig publikum. En medlemsklubb ville løst problemet.
Rose føyer seg etter Rusmiddeldirektoratet, og sier at om virksomheten er ulovlig, vil den stanse.