Mobilen kan varsle om sykdommer og allergier

Et nytt norsk selskap lar mobilen varsle om sykdommer og allergier, noe som kan redde liv.

Kritiske helseopplysninger er viktig å ha tilgjengelig, uansett hvor man er. Dette er noe spesielt EU jobber med og som forsøker å få til et europeisk helsenett, der pasientinformasjon kan hentes opp på tvers av landegrensene.

Nå har det norske mobilselskapet ComCom inngått avtale med en av verdens største ”health card” leverandør, det sveitiske selskapet World Medical Center, og vil tilby helseopplysninger på mobiltelefonen.

Helseopplysninger på mobilen skal sikre effektiv legebehandling dersom uhellet først er ute.

Tjenesten gjør det mulig å bla fram diagnoser, medikamenter, allergier , donor og andre relevante opplysninger fra mobilmenyen etter ønske, på de fleste språk i verden.

World Medical Center har egne avdelinger i Norge, med informasjon som er vesentlig for at en lege skal kunne igangsette medisinsk behandling så raskt som mulig. Hvis man skulle bli syk eller komme ut for en ulykke, uansett om man er i utlandet eller i Norge, vil helseopplysningene sikre at man får riktig medisinsk behandling så raskt som mulig.

- I dag handler mobilbransjen vel så mye om innhold som ringepriser. Vi skal ha konkurransedyktige priser og være best på innhold, fastslår ComCom-sjef Frank Mjøs.

Mjøs hevder at sikkerhet og passordbeskyttelse rundt personlige helseopplysninger er ivaretatt i løsningen, men behovet er nødvendigvis ikke større enn for de private bildene som er lagret. Det er den enkelte bruker som styrer hva salgs informasjon som skal ligge i kortet. Det er viktig at tredjepersoner, som helsepersonell, får tilgang til opplysningene. Den personlige sikkerheten må ikke bli så god at man kan dø av den, påpeker Mjøs.

Til toppen