Mobilen overtar som nettplattform i Japan

I løpet av få uker vil flere japanere bruke mobiltelefonen for å aksessere Internett enn vanlig PC. Den sterke veksten i mobilt Internett i Japan skyldes sterk satsing på innholdstjenester fra japanske mobiloperatører.

Det japanske mobilmarkedet ligger nesten ett år foran det europeiske med tanke på bruk av mobiltelefonen som plattform for Internettbaserte tjenester. På grunn av frekvensmangel vil tredje generasjon mobiltelefoni tas i bruk i Japan først av alle land, og de første mobilnettene skal leveres neste år.

Dermed ligger alt til rette for at veksten av mobilt Internett skal fortsette. Japanske industrikilder sier til Financial Times at det vil finnes over 10 millioner som bruker Internett via mobiltelefonen i løpet av mai og det er så vidt flere enn det antall som bruker PC for å koble seg til Internett.

Den sterke veksten i innholdsmarkedet kommer etter at en rekke nye tjenester ble lansert for innholds-protokollen wireless application protocol (WAP) i januar i fjor, ledet an av mobiloperatøren DoCoMo, mobildatteren til japanske NTT. Selskapet har alene nesten 7 millioner kunder på sin Internett-tjeneste, som heter "I-mode", et antall som vokser med 20.000 om dagen.

Ifølge Kei-ichi Enoki i NTT Docomo regner selskapet med å ha 10 millioner I-mode-brukere i løpet av året og 20 millioner neste år. Konkurrenten Nippon Ido Tsushin (eies av DDI) har vel 2 millioner kunder, mens Japan Telecoms mobiltjeneste J-Phone har vel 1 million kunder på sin Internett-tjeneste.

I-mode koster abonnenten 25 kroner i måneden som kommer i tillegg til det normalkunden betaler for vanlig snakke-mobiltelefoni, som i gjennomsnitt er 640 kroner. I-mode-kunder øker gjerne inntekten fra en kunde med 30-50 prosent. Foruten vanlig e-post og kjente tjenester fra Europa som bank- og aksjehandel, tilbyr I-mode tilgang til over 7.000 nettsteder som er alt fra restauranter og reiseguider til tegneserier.

Også bruken av I-mode interesserer flere enn japanerne. Halvparten av alle abonnenter bruker I-mode bare for underholdning, 21 prosent for å handle varer og 13 prosent for nyheter. men den hotteste tjenesten er tegneserier, og over en million japanske ungdommer betaler villig vekk 8 kroner i måneden for å få oversendt en tegneseriefugur hver dag. En annen populær tjeneste gir kunden et varsel når det er mer enn 60 prosent sjanse for at det skal regne. Denne tjenester koster 30 kroner i måneden.

Det er 57 millioner mobiltelefoner i bruk i Japan og antallet har allerede passert antall fasttelefonkunder. En forklaring på mobiltjenestenes popularitet er vanskene med å bruke japanske tegn på et pc-tastatur, og alternativet som er å gjøre bruk av tall heller enn bokstaver.

Dette har fått mobilbransjen i andre asiatiske land til å tro på en lignende utvikling der. Spesielt har dette skapt forhåpninger i Kina, som allerede er verdens største mobilmarked med langt over 30 millioner mobilkunder og et enormt potensiale.

Ifølge The South China Morning Post i Hong Kong, har offisielle kinesiske kilder anslått antall internettbrukere i Kina å nå 65 millioner i 2002 som i hovedsak aksesserer nettet ved hjelp av mobiltelefonen.

Til toppen