Mobilen sjanseløs mot hard cash

Mobiltelefonen er intet shoppingsenter. En fersk undersøkelse viser at bare én av hundre mobilbrukere med nettilgang tenker på å handle via mobilen.

Mobiltelefonen har langt igjen før den kan skryte av å være den foretrukne shoppingkanalen. Selv om mange har mulighet til å handle både egg og tomater via nettet med mobilen, er det bare én prosent som gjør det.

Disse, for mobiz-bransjen, deprimerende tallene, kommer frem av en ny rapport fra analyseselskapet AT Kearney. Over 5.500 mobilbrukere i 14 land i Amerika, Europa og Asia har deltatt i den omfattende undersøkelsen.

Svenske IDG skriver at bare én av hundre mobilbrukere med nettilgang planlegger å gjøre innkjøp via nettet med mobiltelefonen.

Interessen for å netthandle via mobilen har sunket drastisk i forhold til tidligere målinger. For to år siden oppga 12 prosent at de sannsynligvis ville bruke mobilen til å handle saker og ting på nettet. Det var på det tidspunktet fire prosent som hadde gjort det på ordentlig.

Ett lite lyspunkt er det likevel; Det er fortsatt stor interesse for å foreta betalinger direkte med mobiltelefonen. Ifølge IDG sier 44 prosent at de ville gjøre det hvis de hadde mulighet. Men bare to prosent har gjort det på ordentlig.

Du kan lese hele rapporten fra AT. Kearney her (PDF)

Til toppen