Mobilgigant satser på Operas widget-strategi

Opera Software er hovedpartner i neste trinn av T-Mobiles websatsning for mobiler.

Stadig flere benytter muligheten til å koble mobiltelefonen til Internett for å få tilgang til nyheter og annet innhold når man ikke er i nærheten av en PC.

Dette har lenge vært en viktig del av Opera Softwares markedsstrategi, og store deler av selskapets inntekter kommer fra utvikling og salg av programvare og tilknyttede løsninger til mobiltelefoner.

I dag kunngjorde Opera Software at selskapet har inngått partnerskap med den tyske mobiloperatøren T-Mobile, som med til sammen har 125 millioner abonnenter i Europa og USA er verdens sjette største mobiloperatør.

- T-Mobile varslet et ny æra som den første globale telekomoperatøren som tilbød sine kunder en komplett, mobil webopplevelse. Sammen med Opera lanserte T-Mobile den pan-europeiske suksesshistorien web'n'walk, som gjorde de mulig for folk å benytte alle side favorittnettsteder fra nær sagt enhver enhet, sier Jon von Tetzchner, administrerende direktør i Opera Software, i en pressemelding. von Tetzchner har i dag presentert løsningen sammen med T-Mobile i Bonn.

- I dag tar T-Mobil et nytt skritt framover som være med på definere bransjen. I web'n'walk 4.0 vil mobiltelefonen komme til live med widgets som levere personifiserte tjenester direkte til oppstartsskjermen og gi brukerne kraftigere verktøy til fullt ut å utnytte den mobile webopplevelsen.

Widgets er små verktøy basert på vanlige webstandarder. Opera gjør det mulig å kjøre slike programmer utenfor det vanlige nettleservinduet.

- Den nye web'n'walk gjør det mulig for å videreføre strategien om å tilby kundene den beste Internett-opplevelsen og å introdusere et nytt nivå av Internett-kvalitet til våre terminalenheter og operativsystemer, sier Rainer Deutschmann, senior visepresident for mobilt Internett i T-Mobile International, i en pressmelding.

- Vi inviterer bransjen til å støtte utviklingen og å spre denne åpne, standardbaserte plattformen til fordel for brukere og applikasjonsutviklere, sier Deutschmann.

T-Mobile tilbyr fra før Apples iPhone og kommer snart med en mobil basert på Google Android-plattform.

- Dagens T-Mobile-nyhet er big fordi det er første gang vi leverer en totalløsning rundt Widgets. Alt innhold genereres ved bruk av Operas løsning. Så dette er ikke snakk om (bare) en enkel nettleser, men en full pakke hvor T-Mobile ser på oss som en strategisk partner som leverandør av innholdstjenester, skriver Tor Odland, kommunikasjonsdirektør i Opera Software, i en e-post til digi.no.

web'n'walk-widgetene skal være raske og enkle å konfigurere i henhold til personlige ønsker. For å oppnå dette, skal T-Mobile tilby et galleri som i første omgang tilbyr omtrent 40 widgets for populære nettsteder. Det skal om kort tid bli mulig for andre brukere og tilbydere å lage ytterligere widgets via en åpen plattform. Disse skal bli tilgjengelig for alle web'n'walk widget-brukerne, uavhengig av hvilket håndsett de benytter.

T-Mobile planlegger å lansere web'n'walk widgets innen utgangen av året, i første omgrang for smarttelefoner med berøringsskjerm, blant annet MDA compact IV and MDA Vario IV.

Til toppen