Mobilgiganter inngår kjempeallianse

Tyske T-mobile, italienske Telecom Italia Mobile, og spanske Telefónica Móviles danner en allianse som blir større enn Vodafone.

Til sammen har de tre operatørene hele 162 millioner kunder i 25 land, og de inviterer nå flere "verdensoperatører" til å bli med på samarbeidet.

I en felles pressemelding (PDF-format, lenken åpnes i nytt vindu) forteller trioen at de allerede har begynt samarbeidet, både når det gjelder tjenester, teknologi og salg.

Målgruppene omfatter alt fra privatkunder til bedriftskunder og store multinasjonale selskaper, heter det i pressemeldingen.

Alliansens første konkrete resultat er at selskapene inngår roamingavtaler som gjør dem i stand til å utvikle nye felles tjenester innen tale- og datatrafikk og mobilt internett. For kundene kan det bety noe så prosaisk som at kontantkortet like gjerne kan fylles opp i Madrid som i München, problemfri sending av MMS fra flere steder i verden enn det man hittil har kunnet, og at man på utenlandsreiser kan benytte samme kortkoder til sine SMS-tjenester som de man bruker i hjemlandet.

Selskapene skal samtidig samordne sine varepriser/tariffer.

Alliansen, som ennå ikke har fått noe navn, er et svar på Vodafones raske internasjonale ekspansjon, og det ligger i kortene at de tre mobiloperatørene etter hvert vil lansere sine egne spesialutviklede telefoner og tjenester under ett, felles varemerke, bygget på samme lest som telefon- og tjenestepakken Vodafone Live.

Mens Vodafone kan skilte med ommlag 100 millioner kunder over hele verden, kan den nye alliansen skryte av å ha totalt 98 millioner kunder i Vest-Europa, 14 millioner i Øst-Europa, nesten 37 millioner i Latin-Amerika, nesten ti millioner i USA og 2,8 millioner i Middelhavsområdet.

Selskapenes kombinerte tilstedeværelse i 25 land gir troikaen et påstått markedspotensial på en milliard kunder.


Til toppen