BEDRIFTSTEKNOLOGI

Mobilkunde loppet av lite kjent problem

Ringer du opplysningen med din NetCom-mobiltelefon? Da bør du sjekke regningen, for et problem med systemet har ført til at i alle fall én kunde har blitt krevd for litt flere kroner enn han trodde han skulle.

7. jan. 2002 - 12:18

Har du ringt mye til opplysningen 180 fra din NetCom-mobil? Bruker du å prate med kundebehandlerne der i så mye som 10-12 eller opptil 20 minutter?

Ikke det, nei. Det har ikke Robert Landsem gjort heller, mener han, til tross for at det ser slik ut på telefonregningen hans.

Flere samtaler til opplysningen 180 har tilsynelatende vart i ti-tolv, ja helt opp i 21 minutter, til den svimlende pris tilsammen 1.468 kroner på bare den ene regningen digi.no har sett. Til sammen skal Landsem ha snakket med opplysningen i 2 timer 24 minutter og 4 sekunder. Han hadde mobilabonnement fra Sense, som leier plass blant annet i NetComs nett.

- Jeg vet jeg ikke har ringt opplysningen i 21 minutter noengang, sier Landsem, som er misfornøyd med oppfølgingen fra kundeservice-avdelingen i Sense. Derfra var svaret at de hadde sjekket alle de såkalte CDR-filene som viser hvilke samtaler som er påbegynt, og at alt stemte. Det gjorde det forsåvidt, for feilen ligger, ifølge Sense, hos NetCom.

- Selv om feilen ligger hos NetCom så er det lov å bruke hodet også, da, mener Landsem. Kundeservice skal også ha opplyst at problemet er kjent, uten at dette har latt seg bekrefte. Landsem mener det må være titusenvis av kroner som forsvinner til opplysningen fordi 180-samtalen ikke termineres.

- Hvis en kunde er feilfakturert, da må en ta det opp med Telenor eller NetCom - men han skal uansett ikke betale for mer enn det han har kjøpt, sier økonomisjef Kyrre Grinde-Andersen jr. i Sense.

- Vi baserer all vår fakturering på informasjon fra operatør, i dette tilfellet NetCom. Det skyldes NetComs måte å fakturere på, hvis det benyttes viderekobling vil de fakturere 180-takst også for den samtalen det settes over til. En av mine mobiltelefonabonnementer er fra NetCom, og jeg fant ikke ut om dette før for få uker siden. Det står på web-en til NetCom, forteller Sense-konsulent Børre Jensen til digi.no.

- Vi har sjekket opp filene fra de samtalene du refererer til, og det vi har fakturert videre til Sense. Det ser helt greit ut i forhold til den måten vi fakturerer 180-samtaler på. Hva Sense fakturerer utover dette, vet ikke jeg, sier Nina Kersten Nilsen i NetCom.

Hun opplyser at selskapet ikke fakturerer 180-takst hele tiden, men at de på grunn av begrensninger i systemet tar betalt for 75 sekunders 180-takst, for så å skru over til 1,94 kroner per minutt for resten av samtalen.

- Vi har ikke mulighet til å "se" at samtalen settes over fra 180 til en ordinær samtale, derfor har vi gjort det slik, sier Nilsen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.