Mobilmarkedet deler seg i to

2001 skilte klinten fra hveten i mobilbransjen. Nå deler markedet seg i to, for ingen klarer å konkurrere med Nokia, spår et analysebyrå.

I land som Norge, Sverige og Finland faller nå salget av mobiler, rett og slett fordi de aller fleste som er gamle nok nå har en telefon. Men på verdensbasis runder antall mobilabonnenter først milliardmerket en gang i løpet av april, tror FN-organet ITU.

Til tross for at 2001 var et forferdelig år for telebransjen, klarte to aktører å svømme mot strømmen. Både Nokia og Samsung vant markedsandeler, viser tall fra det Boston-baserte analyseselskapet Strategy Analytics. Analyseselskapet mener at markedet er i ferd med å dele seg i to.

For ingen slår Nokia som løftet sin markedsandel fra 31 prosent i 2000 til 36 prosent i 2001. Samtidig opprettholdt selskapet en driftsmargin på 20 prosent.

Samsung er den andre vinneren takket være en fokus på høyende-markedet med sine funkasjonsrike modeller. Selskapet løftet sin markedsandel fra 5 til 7 prosent og klarte en driftsmargin på 15 prosent.

Etter store kutt i løpet av høsten, reddet Motorola og Siemens seg så vidt over i sorte tall for 2001. Sammen med Ericsson står disse selskapene overfor et enkelt, men tøft valg. For kampen om massemarkedet og de billige telefonene er over - det har Nokia vunnet og med forårets tap er det ingen som vil kaste seg ut i konkurranse med Nokia på nytt, mener Strategy Analytics-analytiker Christopher Ambrosio.

Ambrosio sier til Wall Street Journal at Ericsson, Motorola, Siemens og en rekke mindre produsenter vil forsøke å kopiere Samsungs suksessmodell. Det går derfor mot et blodig salg på dyre og avanserte telefoner som blant annet har fargeskjermer, MP3-spiller og annet ekstrautstyr, spår han.

Særlig Ericsson er under et enormt press. Selv etter fusjonen med Sony solgte selskapet bare 27,9 millioner telefoner, sammenlignet med 43,3 millioner i 2000.

Blir det en markedskrig slik Strategy Analytics tror, kan det ligge an til svært hyggelige tilbud på avanserte modeller, men mindre priskrig på de billigste telefonene.

Markedsandelene vil likevel ikke forskyve seg så mye i løpet av 2002. Strategy Analytics tror Nokia vil løfte seg til 37,5 prosent i 2002. (Nokia påstår de har 37 prosent av markedet i 2002, ikke 36 prosent som Strategy Analytics hevder). Tallene for 2001 understreker markedskonsolideringen - de tre største, Nokia, Motorola og Samsung, stjeler markedsandeler fra alle småprodusentene.

Det ble totalt solgt 412 millioner mobiltelefoner i løpet av 2001. Strategy Analytics er optimister og tror det blir solgt hele 454 million telefoner i år, blant annet på grunn av inntoget av fargeskjermer.

Til toppen