Mobilmarkedet mot nedkjøling

Veksten i det globale mobilmarkedet kan ha sett sine beste dager. Motorola advarer mot at salgsveksten avtar, noe som allerede har kostet Motorolas mobilsjef Merle Gilmore jobben. I løpet av to uker kommer Ericsson og Nokia med sine oppdaterte mobilprognoser.

Samtidig advarer Motorola mot at veksten i det internasjonale mobilmarkedet ikke er like sterk som bransjen er vant til. Selskapet er ett av verdens tre store produsenter av mobiltelefoner og dekker sammen med Ericsson og Nokia over 50 prosent av verdenssalget av nye mobiltelefoner.

Selskapet varsler nå lavere vekst i den globale etterspørselen allerede i år, som vil fortsette neste år. Om trenden bekreftes av Ericsson og Nokia blir trolig besvart når selskapene kommer med sine kvartalstall henholdsvis den 20. og 26. oktober. Nokia varslet i juli et målløst mobilmarked om at tredje kvartal ikke blir etter forventningene med lavere etterspørsel etter terminaler, før telefoner med ny teknologi kommer på markedet.

Motorola selv tror på et salg neste år på mellom 525 og 575 millioner mobiltelefoner, som er en betydelig nedgang fra de optimistiske prognosene på mellom 600 og 650 millioner telefoner. I år beregnes det globale salget å ende på over 400 millioner terminaler.

Finske Evli Securities tror det globale salget av mobiltelefoner vil ende på 563 million til neste år opp fra 424 millioner i år og 284 i fjor.

Opplysningene fra Motorola fikk børsverdien på både Nokia, Ericsson og andre mobiltelefonprodusenter til å falle. Og selskapet er det første som gir progniser for neste år.

Nokia har fra tidligere levert prognoser på at det globale mobilmarkedet skal passere en milliard brukere i 2002. En konsekvens av at salget flater ut kan være at en ute i Europa ser at de fleste av de større mobilmarkedene nå er i ferd med å passere 50 prosent penetrasjon, som vanligvis er et signal på at veksten i markedet har sett sin middagshøyde.

Til toppen