Mobilportal vil ta betalt

Tyske T-Motion skal ta seg betalt for deler av innholdet på sin mobilportal. Dette skjer samtidig som de fleste mobilportaler har mer enn nok med å skaffe seg brukere til tjenesten.

Internett-selskap innenfor mediabransjen har bygget opp store brukerbaser ved å tilby gratis innhold. Men idet reklamemarkedet raste fullstendig sammen, har det samme skjedd med mange innholdsaktører. De som til nå har overlevd, må registrere at den nødvendige omsetningen ennå ikke har kommet.

Denne utviklingen har T-Motion tenkt å unngå. Selskapet, som er en del av Deutsche Telekom, har som mål å konkurrere med de store mobilportalene som har begynt å dukke opp over Europa. Mens nær sagt alle disse tilbyr sine tjenester gratis for kundene, vil T-Motion tvert imot ta seg betalt, melder Financial Times.

- Gratis innhold er ikke en forretningsmodell. Det er et sett av gratis tjenester. For å lage en seriøs forretning må vil tilby reell verdi til kunden, og ta betalt for det, sier Nikesh Arora, toppsjef i T-Motion, til Financial Times.

- Folk er villige til å betale for endel ting. Ikke for å finne nyheter, men å dyrke sine interesser - for eksempel sport og spill, mener Arora.

Til nå har de europeiske mobilportalene fokusert på én hovedoppgave: å skaffe seg store kundebaser. De skaffer til veie noe penger fra reklameinntekter, men det er mobiloperatørene som tjener mest siden de opplever at flere bruker mobilen mer.

Inntektene fra brukerbetalingen på T-Motion skal være fordelt 50 prosent på portalen og resten fra de som står bak tjenesten, skriver Financial Times.

T-Motion, som er basert i London, håper på at strategien skal kunne få selskapet til å gå med positivt resultat om 36 måneder, og kommer til å begynne å ta seg betalt i Tyskland, for så å innta markeder som Storbritannia og Østerrike.

Til toppen